En utfordring til kommuner/skoleeiere

20.09.14 at 10:21 Legg igjen en kommentar

Jeg utfordrer i dag kommuner (fylkeskommuner og staten) til å stille følgende spørsmål til lærere i egne regioner – slik at dere kan realitetsorientere dere i forhold til hva som er praksis. Det er kun 10 spørsmål – og jeg har også laget dette som en Kahoot. Jeg har skrevet noen kommentarer sist i innlegget for å forklare hvorfor jeg har valgt akkurat disse spørsmålstillingene/påstandene.

  1. Utstyret virker, og virker hver gang (eller i alle fall i de fleste tilfeller)
    1. Enig, Uenig
  2. Pålogging på skolens nettverk er enkelt og tar kort tid
    1. Enig, Uenig
  3. Internett-tilgangen er bra og har god båndbredde
    1. Enig, Uenig
  4. Når det gjelder å vurdere infrastruktur på skolen er jeg
    1. En nybegynner, middel, over middels, ekspert
  5. Hvordan vil dere bedømme nivå av pedagogisk bruk av IKT i egen skole i dag?
    1. Lav, middels, høy
  6. Hva er største hinder for mer pedagogisk bruk av IKT i din skole i dag?
    1. Manglende eller dårlig infrastruktur, for få eller for gamle datamaskiner, manglende kompetanse på pedagogisk bruk, manglende engasjement hos ledelse
  7. Hva vil være ønskesituasjon når det gjelder elevenes tilgang?
    1. Klassesett med PC eller brett, datalab, 1:1 i skoleregi, BYOD (bring your own device)
  8. Hvem avgjør når det er snakk om investering i infrastruktur, innkjøp av utstyr og drift?
    1. Skoleeier/kommune, skoleleder/rektor, IKT-avdeling, andre
  9. Hvordan oppfatter du dagens løsning?
    1. Tilfredsstillende, tar for lang tid/lite effektivt, vanskelig å bruke, svært bra
  10. I anbud beskrives ofte noe som ligner eksisterende løsning, hvorfor?
    1. For lite kunnskap om muligheter hos bestiller, for lite info fra leverandører, best å satse på det man har erfaringer med, annet

Mine kommentarer: De tre første spørsmålene er fordi jeg ofte opplever at ting ikke virker, at det tar lang tid å logge seg på og at nettverket er tregt – alle disse gjør at det å bruke teknologi oppfattes som en tidstyv og er lite effektivt. Det fjerde spørsmålet er der fordi det på mange skoler er en lærer som har fått en liten prosentdel av sin stilling til å jobbe med IKT. De er ikke utdannet i faget, og har liten tid – de blir derfor ofte «ikt-vaktmestere», og kan ikke bedømme hva som vil være gode investeringer/løsninger. Det femte spørsmålet handler om at SMIL-rapporten (og mine egne erfaringer) tilsier at man har gjerne noe tekniske ferdigheter, men har lite forståelse for den pedagogiske bruken. Mange tror at IKT handler om å skrive i tekstbehandler framfor i kladdebok, eller bruke prosjektoren for å vise film. Det er så mange andre muligheter for å skape gevinst – fra å lære seg å skrive gode digitale notater til å bruke programvare for å gjøre ting man vanligvis ellers ikke gjør (eks samskriving, animasjon, simulering). Det sjette spørsmålet handler om at vi kan ikke bare belage oss på ildsjeler om det skal skje endringer – det må forankres i ledelsen. Det syvende spørsmålet er litt fordi man må se muligheter  – hva har vi råd til og hvordan skal vi utnytte de ressursene som allerede er tilgjengelig. Kanskje det for noen skoler er slik at BYOD vil gi raskere progresjon når det gjelder at elever skal få digital kompetanse – hvorfor tenker man ikke litt utenfor boksen og lar dem f.eks. bruke smarttelefoner og egne devicer? Det åttende spørsmålet handler om at det ofte er et skille mellom innkjøp, drift og bruk – dette skillet kan vi ikke ha, disse må snakke sammen. Vi jobber med en plan for hvordan man kan arbeide med dette – se skisser under, og mer dokumentasjon/guide/info kommer straks (trykk på bildene for større versjon). Det niende spørsmålet er å avdekke hvordan hverdagen oppleves, og henger mye sammen med de tre første spørsmålene. Det siste spørsmålet er der fordi jeg ofte ser at når man ber om anbud på «nye løsninger» ofte beskriver den løsningen man har – selv om man ikke er fornøyd med den.

overordnetimplementeringimplementering

Entry filed under: Endringsledelse, IKT i skolen, Organisasjonskunnskap. Tags: , , , .

Vi må se framover Kursevalueringer

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,693 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


