Digital planlegging

I dag var det diskusjon på Twitter med tema Smart Læring. Det er en del av MOOC’et Smart Læring som har ca 1100 deltakere pr i dag. Et spørsmål som dukket opp i etterkant var om det å planlegge digitalt, spesifikt å gjøre det digitalt framfor analogt – og om jeg hadde noen tips til hvorfor og hvordan. Her kommer derfor noen i full fart. Utgangspunktet mitt er at jeg bruker programvaren OneNote som ligger i Officepakka, jeg er overbevist om at dette er lærerens beste verktøy – og har selv brukt dette notatverktøyet i rundt 15 år.

Hvis man tenker seg OneNote som et personlig arbeidsverktøy kan man tenke seg det omtrent som en ringperm hvor man samler all informasjon. Det kan være tekst, bilder, video, presentasjoner, programfiler, utklipp osv. Man kan lage flere «ringpermer» og alle disse kan ha mange «skilleark» (kalt hhv blokker og inndelinger i OneNote-språket). Det er likevel ikke nødvendig å strukturere veldig, det finnes nemlig en god søkefunksjon – som også søker tekst i bilder. Jeg søker derfor når jeg skal finne tilbake til ting jeg har skrevet før – framfor å lete i mapper i et mer eller mindre hensiktsmessig mappehierarki. Jeg trenger ikke lenger lure på hvor jeg har ting, jeg vet hvor jeg finner det – raskt. Også fint når jeg holder kurs eller snakker på konferanser. Alle presentasjoner o.l. ligger i OneNote – så hvis noen plutselig spør om noe annet enn jeg har planlagt er det lett å finne fram noe jeg har laget før og vise fram.

Alt jeg skriver eller lagrer i OneNote blir lagret automatisk. Går strømmen er fortsatt det siste jeg skrev lagret. En fordel 🙂

Jeg bruker OneNote for å lagre ting jeg har jobbet med eller som jeg har lest og som jeg tenker jeg skal bruke på et senere tidspunkt. Det kan være dokumenter eller presentasjoner – eller jeg tar utskrift eller utklipp fra nett. Veldig praktisk for å organisere informasjon.

  • Siden jeg kan flytte rundt på informasjonen på samme måte som i en ringperm kan jeg gjenbruke innhold raskt og enkelt. Filer som er lagret, f.eks. dokumenter, kan jeg også lett redigere.
  • Det å finne igjen innhold av ulikt slag er derfor en av de store fordelene. Lær dere å bruke søkfunksjonen så blir ting mer effektivt med en gang.
  • Jeg kan også legge over epost slik at den lett er søkbar og skrive notater som er koblet mot møter i kalenderen.
  • Skal du lage videoer eller lydopptak – for eksempel rettet mot lese/skrivesvake eller som en læringsstøtte for f.eks. uttale av ord er det rett og slett bare å trykke på en knapp. Terskelen er derfor lav når det handler om det rent tekniske.
  • Enkelt å eksportere innhold. Flere lærere som er i den heldige situasjon at elevene også har OneNote har funnet ut at de kan strukturere læringsstoff, oppgaver, vurderingskriterier, modellering og lenker bak en fane/inndeling i OneNote og eksportere denne som en OneNote-fil. Denne fila kan f.eks. lastes opp i læringsplattform, legges på skolens hjemmeside eller sendes som epost – og når elevene trykker på denne får de opp innholdet akkurat slik lærer har strukturert det. Arbeidsflaten mot elevene blir derfor mye større, og elevene liker veldig godt å få innholdet på denne måten.
  • Deling og samskriving/samarbeid er et par andre fordeler med å jobbe digitalt.

Dette var noen raske tanker rundt det å jobbe digitalt. Anbefaler å prøve, gjør en liten innsats – du vil lure på hvorfor du ikke har gjort dette tidligere 🙂

Oppdatert: Studieteknikk og noen gode vaner – last ned som PowerPoint eller pdf

6 comments

  1. Absolutt enig med deg. OneNote er genialt. Er helt avhengig av den, og nå som jeg endelig har fått en kompatibel app på telefonen, så funker det ypperlig så lenge notatblokka er i skya. Måtte vente 1.5 time på fotballtrening i går. Tok opp telefonen, leste litt smarlæring i canvas-appen, skrev notater i one-note (som med telefonen nå også kan skrives for hånd) – og så er det tilgjengelig når jeg kommer tilbake til surface 🙂

    Har selv en notatblokk pr skoleår, og en fane pr fag/ansvarsområde. Kobler undervisningsplanlegginga til Outlook, og da er det superenkelt å finne tilbake til hva vi gjorde når – og holde orden på fagrapporten som skal leveres på slutten av året.

  2. Takk for kommentar. Ja – du kan teste gjennom å søke fram innlegget «ressursdeling» på bloggen min. Der finner du en OneNoteblokk du kan importere 🙂

  3. Ja – det å lære seg å ta gode notater og jobbe effektivt gir gevinster. Skulle ønske flere kunne erfare det du har erfart 🙂

Legg igjen en kommentar

