Hektiske, men givende dager

Denne uka har jeg blant annet vært på Eidsvoll, på en konferanse med mange på politisk nivå tilstede. Det er artig å reise rundt og treffe mennesker, og ikke minst få lov til å formidle tanker og ideer rundt hva digital kompetanse innebærer og hvorfor dette er viktig. Jeg tror at gjennom økt forståelse vil vi komme videre, og slike fora er svært verdifulle slik sett. Flere av de tilstedeværende ble så begeistret at de uttrykte at flere burde vært tilstede og hørt på – det gjør vi noe med, og utfordrer dere til å komme til et tilsvarende arrangement i Oslo tirsdag 2. september.

Tydeligere og tydeligere framstår bildet om at man først og fremst må tenke på hva som skal oppnås og deretter tenke hvilke aktiviteter (eller mål om man vil) som må til for å komme dit – og så vurdere hva slags ressurser (teknologi, tjenester, mennesker, tid, økonomi, opplæring) det er behov for slik at man kan gjennomføre aktivitetene – dersom man skal lykkes. Det brukes for mye penger på unødvendig utstyr (vet man hvordan dette skal øke måloppnåelse) og formålsløs opplæring (i den forstand at man får opplæring, men er det den opplæringen man faktisk trenger?).

Jeg blir derfor glad når jeg føler at ordet når fram, og at man ser at man må begynne i riktig ende. Det handler om å få magien tilbake i klasserommet, gi utdanning høy status, gi elevene gode vekstvilkår – til beste for den enkelte og for samfunnet. Jeg har troen på at vi skal få det til, og neste uke fortsetter jeg med predikantvirksomheten min i håp om at enda flere er med på å dra i samme retning. Vi ønsker å gi inspirasjon – og håper mange melder seg på, fortsatt ledige plasser i Oslo på tirsdag. Se mer info her.

Legg igjen en kommentar

