Ressursdeling

19.08.14 at 14:47 1 kommentar

Flere har spurt meg om å få en kopi av OneNote-blokka hvor jeg arbeider med implementering, og de som (uheldigvis for dem) ikke har OneNote ønsker en pdf. Jeg har nå gjort begge deler tilgjengelig. Ulempen med pdf eller de som bare ser OneNote i webapp er at dere ikke får tilgang til filene som ligger ved – i hovedsak ulike typer presentasjoner. Hvis du laster ned OneNote-blokka kan du selvfølgelig bruke den videre til egne notater. Jeg har pakket sammen som en fil slik at det du gjør ikke påvirker min hovedmal. Når vi jobber med det ute deler vi blokk slik at vi kan jobbe sammen i prosjektet.

Jeg mener at planlegging er mer enn halve jobben. Skal man investere i teknologi må man tenke mer enn hva slags utstyr man skal kjøpe eller hva slags programvare man skal bruke. Hva skal bli endret som følge av investeringen – det er mer spørsmålet som bør stilles. Andre spørsmål er: hva slags behov skal dekkes, hvilke mål i den overordnede planen skal dette hjelpe oss med å nå, hva skal vi måle, hvordan skal vi få alle med? Vi må ende opp med noe som er nyttig – noe som er effektivt, som virker og som gir ønsket utbytte. Da må vi tenke først, handle siden.

Kort om innholdet:

  • Det meste bygger på rammeverk som 21 steps to 21. Century Learning, 21 Century Learning Design, Innovative Schools Toolkit, Teaching With Technology og Education Competancy Wheel. I tillegg er det hentet stoff som omhandler endringsledelse og rammeverket OCAI for kartlegging av organisasjonskultur.
  • Det meste av det som finnes her er innhold jeg har publisert tidligere på blogg eller presentasjoner jeg har brukt på foredrag.
  • Handlingsplanfanen er en grovskisse for implementering med tips til aktiviteter for både å implementere teknologi, men samtidig skape en mer innovativ organisasjonskultur.
  • Inspirasjonsfanen er mye hentet fra min blogg og fra foredrag jeg holder, og er ikke ment slik at man skal lese gjennom alt – jeg bruker å referere til i møter slik at alle vet hva jeg snakker om. Denne fanen inneholder stoff som jeg synes er interessant og som burde inngå som tankegods til undervisningen.
  • Egenutvikling handler mye om de ferdighetene vi ikke måler, f.eks. humor. Denne er ment som en slags egenrefleksjon.

Håper dere kan ha nytte av dette, og ta gjerne kontakt om dere ønsker mer informasjon.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , , , , .

Skolestart! Hektiske, men givende dager

1 kommentar Add your own

  • 1. Vox Oslo | Eva 2.0  |  08.10.14, kl. 21:03

    […] I tillegg brukte vi Kahoot – der oppretter dere konto på getkahoot.com.  Anbefalte også å laste ned info fra blogginnlegget ressursdeling. […]

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


