Reflektere over egen praksis og egne ferdigheter

16.06.14 at 22:03 Legg igjen en kommentar

Denne helgen har jeg brukt mye tid på å tenke fordi jeg har lest mye, og jo mer en leser jo mer blir det til at en tenker over alt man ikke kan eller som man burde forbedre seg på. Med utgangspunkt i kompetanser fra Education Competency Wheel – som jeg har oversatt fra i helga – var det mange utfordrende oppgaver og spørsmål å reflektere over. Her er noen eksempler på spørsmål om det å presentere innhold for andre;

  • Blir jeg regelmessig spurt om å holde presentasjoner, både innenfor og utenfor organisasjonen?
  • Hvilke metoder vil jeg bruke i min neste presentasjon for å skape variasjon og interesse?
  • Hvilke spørsmål kan jeg forutse og forberede før neste presentasjon?
  • Hvis noen i publikum blir spurt om presentasjonen – vil kommentarene passe med det jeg forventer? I så fall – hvorfor ikke?
  • Har andre kommentert at mine presentasjoner var verdt tiden?
  • Har jeg rykte på meg for å holde meg til tiden?
  • Presenterer jeg godt innhold eller baserer jeg alt på stil og sjarme?
  • Er jeg for opptatt av å forberede og ute av stand til å håndtere uventede hendelser?
  • Er jeg for opptatt av å overbevise publikum om min mening og mine preferanser?

Hva med å beskrive hendelser som viser din kompetanse eller dine evner,  her i forbindelse med at man er raskt til å lære underveis:

  • Beskriv en gang hvor du deltok i en aktivitet for å lære en ny ferdighet eller få ny kunnskap. Hva lærte du og hvordan brukte du det på jobb? Hva var resultatet?
  • Ofte kan vi lære av å møte utordringer eller gjøre feil. Fortell om en gang dette var tilfellet for deg. Hva lærte du av erfaringen? Hvordan brukte du det du hadde lært og hva ble resultatet?
  • Fortell om en gang hvor du fikk en annerledes utfordring. Hvordan fikk du greie på muligheten? Hvem avgjorde om du fikk oppdraget eller ikke? Hva lærte du og hvordan brukte du det på jobb?
  • Noen oppgaver eller ansvar er mer ukjente, stressende eller risikable enn andre. Hva er den mest utfordrende oppgave eller ansvar du har tatt? Hvorfor gjorde du det? Hvorfor var det utfordrende? Hva gjorde du for å håndtere saken? Hva ble resultatet?
  • Tenk tilbake på en gang hvor du var bedre enn andre til å forstå hva som var underliggende struktur i en kompleks sak og forstod hvordan du kunne bruke informasjonen. Beskriv situasjonen og hvordan din forståelse var annerledes enn andres. Hvordan brukte du informasjonen?

Det er kanskje ikke alltid så enkelt å vurdere og gjengi hendelser som man kanskje trodde det var i utgangspunktet, men gode øvelser er det i alle fall til å få mer selvinnsikt og få «kalibrert» sin oppfattelse av seg selv.

Advertisements

Entry filed under: læring. Tags: .

Å oppsummere skoleåret Familierelasjoner – problemløsning

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 509,969 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 317 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 317 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: