Å måle det som er vanskelig å måle

I skolen måles mange ting, men det er ofte rent faglige ferdigheter – mens andre ting, som humor, integritet, samarbeid og medfølelse er slike ting man sjelden måler. Trist, men sant. Vi bør ha et mye større fokus på å anerkjenne og verdsette også slike verdier.

Samtidig ser jeg at det kan være vanskelig å vite hva man da skal måle – og her har jeg fått god hjelp fra Education Compentency Wheel (utviklet av Microsoft). Her var det så mye interessant at jeg raskt har oversatt og satt sammen en del av det – den delen som de kaller «personlig fortreffelighet».

Oppbyggingen av slidene her følger en gitt mal; først kommer en liten oppsummering av hva de ulike kompetansene er – og på samme slide noen ganske utfordrende spørsmål om du kan beskrive situasjoner som du har vært i og hvor du har demonstrert dine evner. Deretter kommer en slide med «vurderingskriterier» for det bestemte området (og her ser jeg dessverre at det er flere steder jeg ligger på lavt måloppnåingsnivå). Den siste sliden for hver kompetanse er spørsmål du kan stille deg for å bli bedre og tryggere i rollen, og de siste tre spørsmålene på siden er mest rettet mot at man ikke skal gjøre for mye av det gode – det blir rett og slett for mye og kan bli negativt. Denne presentasjonen kan du også laste ned som pdf.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s