Kildekritikk er livsviktig

21.05.14 at 17:08 2 kommentarer

I dag vet jeg at jeg kommer til å komme opp i en diskusjon om skole med en av mine venner. Hun har nemlig lest på nrk ytring – og der fant hun noe som passet henne. Jeg synes ytringen er sneversynt og gammeldags, men jeg vet at hun synes den er helt korrekt. Det handler om skole. Hun tar med seg sine erfaringer fra en skole med pugg og gjengivelse av fakta, og mener det også skal være slik i dag. Jeg mener at kravene fra samfunnet har endret seg – det er andre ting man ser etter i dag. Hun skjønner ikke hva jeg mener, og jeg har nærmest gitt opp å forklare fordi det alltid blir litt overopphetet når temaet kommer opp. Jeg jobber med skole hver uke, hun er bare glad hun var ferdig med skolen for lenge siden. Dessverre er ikke hennes oppfatning av skole veldig ulik det veldig mange andre foreldre har – man mangler rett og slett kompetansen og innsikten for å forstå hva skole egentlig handler om. Derfor blir det alltid de negative oppslagene som får oppmerksomhet. Alle ønsker å lese noe som kan understøtte hva en selv mener – uten å tenke noe over hvorfor man mener som man gjør, hva som ville være best for dagens unge eller hvilke krav samfunnet stiller.

Jeg har lyst til å spørre henne hva hun vet om forfatteren av ytringen, hva står han for – hvem er han egentlig – er han farget av eget syn – kan vi stole på ham?  Jeg vet at hun ikke vet noe, men jeg vet – og det gjør at jeg kanskje leser saken på en helt annen måte enn det min venninne gjør. Det eneste hun vet er at hun synes han har helt rett – basert på sine egne oppfatninger og erfaringer med skolen. Jeg synes det er trist. Jeg skulle ønske hun kunne se ting fra noen flere ståsteder, og reflektere over hvorfor andre har litt annerledes oppfatninger. Skal en persons ytring være et slags sannhetsvitne for hvordan virkeligheten er? Hvor har det blitt av den kritiske sansen? Altfor mange tar til seg enkeltartikler fra enkeltpersoner og viser til dette som om dette var det eneste rette – bare fordi det er publisert offentlig. Dette er farlig.

Siden det er slik at mange leser ukritisk må vi lære barna opp i skolen til å være kritiske og reflekterte. Gjøre dem i stand til å vurdere det de leser og hører – enten det er digitalt eller analogt innhold. Det krever innsats, og det er ikke alltid at de selv ser det nyttige i det – det krever noe, man kan ikke bare lese og være ferdig. Derfor er det også viktig at skole ikke bare handler om å gjengi ting man har lest, men å forstå og reflektere over innholdet og dets relevans, både for samfunnet og for en selv. Kritisk refleksjon kan gjøre at vi blir mer nysgjerrige (er det jeg leser det eneste sanne om tema), nysgjerrigheten kan føre til at vi lærer mer og at det blir dypere læring. Å være kritisk må ikke forstås som det å være i opposisjon hele tiden, det handler ikke om å være imot alt. Det handler rett og slett om å vurdere og reflektere – se ting fra flere ståsteder.

En venn av meg var nettopp i Japan. Han fortalte om en zenhage der. Kanskje jeg har fortalt historien tidligere, men den tåler i så fall en runde til på trykk. I denne zenhagen fra 1400-tallet var det grus og stein. Totalt 15 steiner, men uansett hvor du stod i hagen kunne du ikke se alle 15 steinene på en gang. Du måtte flytte deg rundt for å se alle. Det er god læring i dette – en fysisk påminnelse om at for å se alt må du være villig til å bytte ståsted. Det betyr ikke at du er nødt til å endre ditt syn på hvor du ønsker å stå plassert, men at du i alle fall kan velge – framfor å bare stå i ro et sted og tro du har sett alt.

Entry filed under: IKT i skolen, læring. Tags: , .

Tabloide overskrifter Når skal (lærings)portaler/plattformer støtte læringen?

2 kommentarer Add your own

  • 1. hernesvold  |  21.05.14, kl. 18:46

    Viktige poeng, Eva. Jeg leste samme ytring og tenkte både ja og nei underveis. Her er så mye mer. Jeg tror at det råder en forestilling om at ikt i skolen ofte handler om å gjøre unyttige ting.

  • 2. evabra  |  21.05.14, kl. 23:11

    Takk for kommentar. Og ja, jeg tror at negativt fokus på IKT oftest bunner i at man ikke vet hvordan man skal utnytte teknologien for læring og for å jobbe mer effektivt – og at det derfor oppfattes som unyttig, dessverre. Jeg ser eksempler hver uke på dårlig bruk – og det er ofte god vilje, men manglende kompetanse som er årsaken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: