Tabloide overskrifter

11.05.14 at 23:35 Legg igjen en kommentar

I min 2-minutters presentasjon på teachmeeten under NKUL viste jeg hvordan noen bøker og skuespill kanskje hadde sett ut dersom de var nyhetssaker. Ideen fikk jeg etter å ha sett en video, men hvor – det var spørsmålet.

Grunnen til at jeg ville vise dette var for både å gi en ide til en kreativ aktivitet som krever at man kjenner til innholdet, men også tanken om at man må fenge interessen – skape noe nysgjerrighet. Jeg ser noen som er flinke til å promotere hva som skal skje i skoletimen i morgen, men jeg tror vi kan bli enda flinkere til å prøve å «selge inn» fagene. Andre måter å «selge inn på» er gjennom å stille spørsmål som kan skape undring (hva vil skje hvis alle på jorda hopper samtidig, hvordan hadde hverdagen din blitt endret dersom Internett plutselig ble borte), gjennom å presentere bare deler av innhold eller komme med et utsagn – og formidle at resten kommer på et senere tidspunkt (…resten vil skje i morgen, svaret vil bli gitt på…), gjennom videoer (her ser dere et triks, men hvordan får dere vite.. – dette er starten på, og resten vil skje…) osv. Det andre som er viktig med fag er selvfølgelig å formidle «what’s in it for you» – hvorfor i alle dager skal vi lære dette fagstoffet – uten at man forstår at man skal kunne bruke det til noe som har verdi for en selv er det vanskelig å skape motivasjon. Jeg hører mange som sier at de aldri har fått bruk for enkelte av tingene man har lært i skolen, og det er også tilfelle for egen del ser jeg. Kanskje er det slik at man er mindre flink til å ta ut fagstoff enn å legge til nytt? En vanskelig vurdering uansett å velge hva som er nyttig og en del av allmenndannelsen.

Entry filed under: læring. Tags: , , , .

Samarbeid Kildekritikk er livsviktig

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: