Tabloide overskrifter

I min 2-minutters presentasjon på teachmeeten under NKUL viste jeg hvordan noen bøker og skuespill kanskje hadde sett ut dersom de var nyhetssaker. Ideen fikk jeg etter å ha sett en video, men hvor – det var spørsmålet.

Grunnen til at jeg ville vise dette var for både å gi en ide til en kreativ aktivitet som krever at man kjenner til innholdet, men også tanken om at man må fenge interessen – skape noe nysgjerrighet. Jeg ser noen som er flinke til å promotere hva som skal skje i skoletimen i morgen, men jeg tror vi kan bli enda flinkere til å prøve å «selge inn» fagene. Andre måter å «selge inn på» er gjennom å stille spørsmål som kan skape undring (hva vil skje hvis alle på jorda hopper samtidig, hvordan hadde hverdagen din blitt endret dersom Internett plutselig ble borte), gjennom å presentere bare deler av innhold eller komme med et utsagn – og formidle at resten kommer på et senere tidspunkt (…resten vil skje i morgen, svaret vil bli gitt på…), gjennom videoer (her ser dere et triks, men hvordan får dere vite.. – dette er starten på, og resten vil skje…) osv. Det andre som er viktig med fag er selvfølgelig å formidle «what’s in it for you» – hvorfor i alle dager skal vi lære dette fagstoffet – uten at man forstår at man skal kunne bruke det til noe som har verdi for en selv er det vanskelig å skape motivasjon. Jeg hører mange som sier at de aldri har fått bruk for enkelte av tingene man har lært i skolen, og det er også tilfelle for egen del ser jeg. Kanskje er det slik at man er mindre flink til å ta ut fagstoff enn å legge til nytt? En vanskelig vurdering uansett å velge hva som er nyttig og en del av allmenndannelsen.

Legg igjen en kommentar

