En hilsen til studentene på #GLU ved #HSF

03.04.14 at 10:54 Legg igjen en kommentar

Hei og takk for i dag. Det er flott for meg å få lov til å komme og snakke med dere – som skal ut i norske skoler etter hvert – om ting som jeg synes er viktig, og håper dere har fått med dere noen tanker videre.

For å oppsummere kort så tar jeg viktige lenker først;

  • Iktplan.no – en gratis ressurs fra Senter for IKT i utdanningen som kan hjelpe dere med å nå målene om å undervise i den 5. basisferdigheten, og hjelpe dere med å heve deres egen kompetanse slik at dere kan bli fullverdige deltakere i et digitalisert samfunn.  Se mer lenger nede i innlegget.
  • Smart læring – et mooc i regi av NTNU som starter i august, gratis. Meld dere på, det kan være nyttig både for dere privat og i forbindelse med jobben dere skal gjøre.
  • HSF– powerpointen fra i dag
  • Kahoot – registrerer dere her for å lage egne quizzer og diskusjoner. Den jeg brukte i dag ligger her.

Noen andre tips og stikkord;

Jeg synes det er trist at dere ikke har fått se mulighetene som ligger i å bruke teknologi til å styrke egen læring. Dere ville hatt god bruk for f.eks. å bruke et notatprogram – jeg bruker selv OneNote (Officepakka), men mange bruker også Evernote til dette. Da kan dere skrive notater, samle informasjon og organisere den – og det blir lett å søke opp igjen. Dette jobber vi med å lære både lærere og elever over hele landet – og de som skjønner poenget ser hvor effektivt det er. Jeg mener at notatverktøy er lærerens beste verktøy, f.eks. når det gjelder å planlegge undervisningsaktiviteter. I tillegg er det andre verktøy som tankekart og konsept/begrepskart som vil være fornuftige i arbeid med egen læring. Jeg håper dere ønsker å lære dere slike teknikker selv, og at dere bringer det videre til deres elever i framtiden – det vil være svært nyttig.

I siste delen brukte jeg en Kahoot, og la dere merke til hva som skjedde da? For meg var det veldig tydelig. Da jeg snakket tidligere på dagen var det ganske stille i rommet (for så vidt fint), men lite engasjement. Man kan nesten lure på da når man står framme om dette er interessant for dere eller om det bare er noe dere føler dere tvunget til å høre på. Det er alltid en utfordring for den som skal forelese, og som dere vil møte når dere skal undervise ute. Da dere fikk anledning til selv å delta aktivt ble det en helt annen stemning – mer liv (dog også mer støy) og dere diskuterte sammen. Kanskje det er en erfaring dere skal ta med ut når dere selv skal undervise?

Å bygge PLN (personlig læringsnettverk) er viktig. Jeg anbefaler dere å ta en titt på Twitter, og der vil dere finne mange engasjerte lærere som kan hjelpe dere og gi inspirasjon. Dere finner meg der som @evabra, og se litt på hvem jeg følger/som følger meg – og dere vil finne lærere i tusenvis. Tenk hvilke muligheter dette kan gi dere. Her finner dere en rask intro til Twitter, men det finnes mange gode veiledninger ellers på nett også.

Deling gjør vi mye av på YouTube, Slideshare og lignende delingsarenaer. Her er det mye god informasjon å finne. Se f.eks. disse videoene fra Henning Fjørtoft på NTNU, anbefaler spesielt baklengs planlegging som start og med oppfølgingen operasjonalisering av kompetansemål. Svært nyttig.

Om IKTplan.no;

Viktige punkter; når dere går inn på trinn vil dere finne noen læringsmål – og disse følger strukturen fra rammeverk for digitale ferdigheter (tilegne og behandle/søke, finne og gjenfinne, produsere og bearbeide/skape og formidle, kommunikasjon/samhandling og samarbeid, digital dømmekraft/nettvett og nettikette). Videoen er ment i utgangspunkt for deg som lærer slik at du får en liten intro til hva det egentlig handler om. Ferdighetene er det som er lett å måle, ofte rent teknisk – men det er en stor forskjell på det å sette bilde inn i en presentasjon (ferdighet) og det å kunne velge ut hvilket bilde som man bør bruke (kompetanse). Kompetansen er derfor viktigst, men man må ofte ha noen ferdigheter på plass for å oppnå kompetanse. Før/ettertesten kan gi dere et raskt overblikk over hva elevene kan eller ikke kan – det gjør at dere vet mer og kan tilpasse undervisningen etter dette. Dere finner også noen tips til hvordan man kan bruke dette i ulike fag ved å trykke på fagveiledningene. De nederste lenkene viser ikke alltid til andre steder, de er ment for å gi en ide om hva slags verktøy som vil være fornuftig å tenke i retning av – f.eks. at man bør bruke en tekstbehandler, og da avhenger det av hva du (og din skole) har tilgjengelig; er det Word, Google docs eller andre dere bruker.

Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , , .

Digital dømmekraft med #STFK Fra opplysing til oppstandelse

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 516,356 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 322 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 322 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


