En hilsen til studentene på #GLU ved #HSF

Hei og takk for i dag. Det er flott for meg å få lov til å komme og snakke med dere – som skal ut i norske skoler etter hvert – om ting som jeg synes er viktig, og håper dere har fått med dere noen tanker videre.

For å oppsummere kort så tar jeg viktige lenker først;

  • Iktplan.no – en gratis ressurs fra Senter for IKT i utdanningen som kan hjelpe dere med å nå målene om å undervise i den 5. basisferdigheten, og hjelpe dere med å heve deres egen kompetanse slik at dere kan bli fullverdige deltakere i et digitalisert samfunn.  Se mer lenger nede i innlegget.
  • Smart læring – et mooc i regi av NTNU som starter i august, gratis. Meld dere på, det kan være nyttig både for dere privat og i forbindelse med jobben dere skal gjøre.
  • HSF– powerpointen fra i dag
  • Kahoot – registrerer dere her for å lage egne quizzer og diskusjoner. Den jeg brukte i dag ligger her.

Noen andre tips og stikkord;

Jeg synes det er trist at dere ikke har fått se mulighetene som ligger i å bruke teknologi til å styrke egen læring. Dere ville hatt god bruk for f.eks. å bruke et notatprogram – jeg bruker selv OneNote (Officepakka), men mange bruker også Evernote til dette. Da kan dere skrive notater, samle informasjon og organisere den – og det blir lett å søke opp igjen. Dette jobber vi med å lære både lærere og elever over hele landet – og de som skjønner poenget ser hvor effektivt det er. Jeg mener at notatverktøy er lærerens beste verktøy, f.eks. når det gjelder å planlegge undervisningsaktiviteter. I tillegg er det andre verktøy som tankekart og konsept/begrepskart som vil være fornuftige i arbeid med egen læring. Jeg håper dere ønsker å lære dere slike teknikker selv, og at dere bringer det videre til deres elever i framtiden – det vil være svært nyttig.

I siste delen brukte jeg en Kahoot, og la dere merke til hva som skjedde da? For meg var det veldig tydelig. Da jeg snakket tidligere på dagen var det ganske stille i rommet (for så vidt fint), men lite engasjement. Man kan nesten lure på da når man står framme om dette er interessant for dere eller om det bare er noe dere føler dere tvunget til å høre på. Det er alltid en utfordring for den som skal forelese, og som dere vil møte når dere skal undervise ute. Da dere fikk anledning til selv å delta aktivt ble det en helt annen stemning – mer liv (dog også mer støy) og dere diskuterte sammen. Kanskje det er en erfaring dere skal ta med ut når dere selv skal undervise?

Å bygge PLN (personlig læringsnettverk) er viktig. Jeg anbefaler dere å ta en titt på Twitter, og der vil dere finne mange engasjerte lærere som kan hjelpe dere og gi inspirasjon. Dere finner meg der som @evabra, og se litt på hvem jeg følger/som følger meg – og dere vil finne lærere i tusenvis. Tenk hvilke muligheter dette kan gi dere. Her finner dere en rask intro til Twitter, men det finnes mange gode veiledninger ellers på nett også.

Deling gjør vi mye av på YouTube, Slideshare og lignende delingsarenaer. Her er det mye god informasjon å finne. Se f.eks. disse videoene fra Henning Fjørtoft på NTNU, anbefaler spesielt baklengs planlegging som start og med oppfølgingen operasjonalisering av kompetansemål. Svært nyttig.

Om IKTplan.no;

Viktige punkter; når dere går inn på trinn vil dere finne noen læringsmål – og disse følger strukturen fra rammeverk for digitale ferdigheter (tilegne og behandle/søke, finne og gjenfinne, produsere og bearbeide/skape og formidle, kommunikasjon/samhandling og samarbeid, digital dømmekraft/nettvett og nettikette). Videoen er ment i utgangspunkt for deg som lærer slik at du får en liten intro til hva det egentlig handler om. Ferdighetene er det som er lett å måle, ofte rent teknisk – men det er en stor forskjell på det å sette bilde inn i en presentasjon (ferdighet) og det å kunne velge ut hvilket bilde som man bør bruke (kompetanse). Kompetansen er derfor viktigst, men man må ofte ha noen ferdigheter på plass for å oppnå kompetanse. Før/ettertesten kan gi dere et raskt overblikk over hva elevene kan eller ikke kan – det gjør at dere vet mer og kan tilpasse undervisningen etter dette. Dere finner også noen tips til hvordan man kan bruke dette i ulike fag ved å trykke på fagveiledningene. De nederste lenkene viser ikke alltid til andre steder, de er ment for å gi en ide om hva slags verktøy som vil være fornuftig å tenke i retning av – f.eks. at man bør bruke en tekstbehandler, og da avhenger det av hva du (og din skole) har tilgjengelig; er det Word, Google docs eller andre dere bruker.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s