Noen ord fra jeg var på Global Forum

25.03.14 at 15:26 2 kommentarer

Jeg har, som tidligere nevnt, vært en tur til Barcelona hvor jeg deltok i Microsoft Global Forum 2014. Her møtes de som regnes som de mest innovative lærere/skoler i hele verden. En god del var kjent stoff for meg, litt slik som jeg skriver om ellers på blogg (skulle bare mangle egentlig siden jeg deltar i Mentor School Program) – men det er noen ting som jeg syntes var veldig interessante. Jeg hadde f.eks. gleden av å høre på – og etterpå snakke litt med – Dr Vargas fra Kent District i USA. Han kunne fortelle om et spennende prosjekt de holdt på med. De har et klasserom i et kjøpesenter (der ungdommen likevel er), og elevene kan komme på dag, kveld eller natt – og de bestemmer selv hvor mange timer de skal delta pr uke. De trenger heller ikke starte i august eller januar – de bestemmer selv når på året de vil starte med sine studier.

Alt pensum er digitalisert, og de melder seg på ulike fag – og ut fra hvor mye de jobber får de fram en progresjonsbar som antyder når de kommer til å bli ferdige i det tempoet de holder (fin bruk av gamification). Det er også fagpersoner tilstede fysisk i klasserommet på kjøpesenteret. For å sikre tilgang til innhold, og det er faktisk noen som ikke har datamaskin og tilgang til Internett hjemme, har de satt opp «kiosker» både på kjøpesenteret og ellers ute i nærområdet. Der er det en PC som man kan logge seg på for å få informasjon om eget studium – eller for foresatte å logge inn og se hvordan det går med egne barn. Disse kioskene fungerer også som hotspots, så elevene kan sitte i nærheten av dem og komme seg på nett. Finansieringen av kioskene gjøres av bedrifter i nabolaget gjennom at de har en reklameplakat på toppen av kiosken.

Jeg har flere ganger besøkt innovative skoler i Storbritannia, og jeg syntes at måten man har delt opp fagene på i skoler som Twickenham Academy er spennende. Der har de delt opp pensum i blokker (totalt 40) – og etter hver 5. blokk er det en test som sier om du kan gå videre. Dette gjelder en god del av fagene, og hensikten med det er at elevene kan starte der de har sin kompetanse og arbeide i sitt eget tempo – de bestemmer derfor selv hvor rask progresjon skal være (selv om riktignok trenger en del elever hjelp til struktur – i alle fall i begynnelsen). I andre fag arbeider de prosjektbasert, og har flere store prosjekter i løpet av året. Dette for å øve samarbeid, og så er det noen fag hvor man faktisk ikke kan jobbe i ulikt tempo – f.eks. kan man tenke seg mat og helse som et slikt fag. Det er derfor mange av de praktisk-estetiske fagene som man har prosjektarbeid i. De har en timeplan som sier f.eks. at man skal ha matematikk de to første timene mandag, men elevene jobber på ulike steder i pensumet selv om de jobber med samme fag. Undervisningen er splittet i foredrag (forelesning), klasseundervisning, gruppe, individuelt og selvstendig – altså bredt utvalg av muligheter.

Mange av utfordringene ute i verden er det samme som vi opplever; hvordan få i gang pedagogisk bruk – bruk som styrker læring. Her er det store forskjeller fra land til land, og noen av forskjellene skyldes organisatoriske forhold. I enkelte land er det slik at rektor bare er organisatorisk leder, mens representanter fra stat er de som er ansvarlige for pedagogisk innhold. I slike tilfeller er det vanskelig for rektor å innføre nye og mer innovative undervisningsformer – ingen makt til å pålegge og kan bare få gjennomslag gjennom å ha gode relasjoner til lærerne. De fleste mener også at eksamensform ødelegger for bruk av teknologi, at ikke eksamen er tilpasset måten man jobber på ellers – og for øvrig heller ikke tilpasset samfunnets krav. Mange land opererer fortsatt med at eksamen er en gjenfortelling av det man har lært framfor at man skal vise sin kompetanse.

Det er et utall av plattformer i bruk, noen bedre enn andre – uten at jeg skal diskutere akkurat det temaet, fordi jeg tror det handler mest om bruk og ikke så mye om teknologi i seg selv. Digitale læringsressurser er det ganske stusselig med stort sett, og jeg får håpe og tro at dette skal endre seg i nær framtid. Når man ser hva land med veldig lite ressurser likevel klarer å få ut av sin teknologi kan man bli ganske imponert, og man ser at de også har et helt annet forhold til utdanning enn mange av de vestlige landene har. Det blir mer et spørsmål om leve eller dø – og da er det klart at motivasjon for utdanning stiger. Noe annet vi var innom disse dagene var; hvordan skal man klare å lage oppgaver/undervisning som er så interessant at man fanger elevenes oppmerksomhet. Vi får så mange inntrykk inn til hjernen hvert sekund, og vi klarer bare å få med oss en bitteliten del av dem – og det betyr at mye går tapt (selv om noe begraves i underbevisstheten – tenk hvilke valg du gjør hvis du krysser en gate, du får mange inntrykk som temperatur, andre mennesker, asfalt, lyssignal, lyder osv – men kommer det en bil i full fart blir du umiddelbart oppmerksom på faren og sjalter bort det som er «uvesentlig»). Satt på spissen reagerer vi raskt på f.eks. farer – så hvis man kunne sagt noe i retning av; det vil ta livet av deg om du ikke følger med – ja, da ville det kanskje vært enkelt. Dessverre (eller heldigvis) kan vi ikke si dette, men en metode å tilnærme seg på er DRIVE – dette står for

  • Direction (å gi tydelig retning øker komfort og selvtillit – rammer er omsorg)
  • Relationships (hjernen skaper forbindelser og baserer interaksjon på dette – type flukt eller angrep er et eksempel, familiære knytninger også sterke – men er det noe «uvesentlig» sjalter vi det bort)
  • Input (en følelse av å ha kontroll/valg eller innflytelse over ens eget læringsutbytte)
  • Value (vi vurderer alltid hvordan sosiale møter enten øker eller minsker vårt syn på hva vi tenker om oss selv – når andre sier noe om oss, hvorfor bryr vi oss mer om hva noen sier og hva gjør det med oss)
  • Equity (vi forventer å bli behandlet rettferdig – selv om det å behandle alle likt ikke er rettferdighet).

Vi hadde med oss en neurobiolog i flere dager som snakket mye om endringsledelse og undervisning – basert på hvordan hjernen virker. Vi snakket mye om kreativitet, og at definisjonen av kreativitet er; å lage nye og brukbare ideer og løsninger – mens innovasjon er; suksessfylt implementering av kreative ideer og løsninger i organisasjonen.

Praktiske verktøy som 21. CLD (21. Century Learning Design) ble gjennomgått med forklaringer på hvorfor man har delt inn på denne måten. Dette rammeverket har jeg tilgjengelig for de som ønsker det på norsk – og det handler om følgende seks dimensjoner av 21. århundrets læring; samarbeid, bruk av teknologi, kunnskapsbygging, kommunikasjonskompetanse, selvregulering og problemløsning . Rammeverket viser hvordan man kan lage oppgaver som ligger på et høyt nivå når det gjelder disse dimensjonene.

Samarbeid kommer til å være en av de viktigste kompetansene framover – vi har gått fra skrift/trykk (bøker, dokumenter) til publisering (video, bilder, web) og til dagens samarbeidsæra. Jeg håper at eksamen nå snart gjenspeiler dette, men det å forstå samarbeid er ikke like rett fram som det kanskje umiddelbart høres ut som. Jeg har tenkt til å skrive noe om dette i nærmeste framtid. Noe annet jeg kommer til å ha fokus på framover er et helt nytt rammeverk som heter «21 steps to 21. Century Learning» – det vil nok også gjenspeiles her på bloggen.

Noe av det kanskje mest rørende i Barcelona skjedde i forbindelse med Pitch competition, hvor de 80 innovative skolene som er med i Mentor Schools Program kunne konkurrere om å få finansiert prosjekter som de mener vil endre skolen/skolehverdagen. Hyggelig at to av «mine» skoler både kom til finale og fikk finansiering (totalt 3 som fikk finansiering der) – men en av de andre finalistene nådde ikke helt gjennom med sin ide. Han kom fra Sør-Amerika og jeg tror også språket skapte litt problemer i presentasjonen, det var ikke så enkelt å forstå hva han egentlig skulle ha pengene til – selv om det var opplagt at skolen trengte de 5000 dollarne han søkte om i sitt prosjekt. Etter konkurransen var slutt ble han kontaktet av en amerikansk skole – og de mente tiltaket var så bra og ville bety så mye for denne skolen at de faktisk donerte pengene selv. Jeg fikk helt gåsehud når jeg hørte det og så hvor glad han ble.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , .

Faglig påfyll for deg – denne gangen i Trondheim, 29. april #Teachmeet på Skarnes

2 kommentarer Add your own

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


