Før/ettertest regneark 4. trinn [iktplan]

Jeg håper ikke noen ble skremt av hvor lista ble lagt for 10. trinn, og følger derfor opp med 4. trinn regneark i dag også.

Ferdighetene her er tenkt som;

  • Kjenne til begrepene celle, kolonne og rad
  • Bruke autosummer-funksjon
  • Slå sammen celler slik at tekst går over flere kolonner med tall
  • Bruke de fire regneartene i utregninger i enkeltceller
  • Bruke filtreringsfunksjon (alfabetisk, numerisk)
  • Lage et søylediagram
  • Endre farge på celler

Og kompetansene som;

  • Vurdere om alfabetisk eller numerisk sortering gir best oversikt
  • Reflektere over hvorfor det er fornuftig å bruke autosummer-funksjon
  • Vurdere om man bør presentere tall eller diagram som svar på oppgaver

De digitale formkravene vil her bety noe om hvordan man presenterer innholdet, og da kan det være fornuftig å presentere en tabell alfabetisk framfor numerisk (eller omvendt) avhengig av hva man ønsker å få fram. Hvis det er temperaturer over en periode vil man velge en numerisk liste som er kronologisk framfor å sortere etter ukedager (alle fredager først osv). Er det en navneliste man lager vil den kanskje være mest hensiktsmessig å sortere alfabetisk framfor å vise den i den rekkefølgen den har blitt registrert. I mange tilfeller vil en tabell være lettere å forstå dersom den blir framstilt som et diagram – og her må man også tenke på hva slags type diagram som formidler innholdet på beste måte. Det er mulig å bruke mange effekter også i diagrammer, og her må man som i andre digitale, sammensatte tekster tenke på lesbarhet. La gjerne elevene prøve seg fram, men fokuser på at diagrammene ikke skal være overlesset med effekter.

Dersom man henter diagrammer eller andre former for grafisk representasjon fra andre kilder skal man oppgi hvor man har hentet disse. Dersom man ikke henviser til disse kildene når man kommer på høyere klassenivåer kan det regnes som plagiering, selv om det i de fleste tilfeller handler mest om om dårlige akademiske ferdigheter. Det er derfor lurt å venne elevene til å oppgi kilder allerede på dette nivået. I sin enkleste form limer man inn hele lenken, men de bør etter hvert lære seg til å lage hyperlenker slik at det blir mer lettlest.


 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s