Før/ettertest regneark 4. trinn [iktplan]

19.02.14 at 13:26 Legg igjen en kommentar

Jeg håper ikke noen ble skremt av hvor lista ble lagt for 10. trinn, og følger derfor opp med 4. trinn regneark i dag også.

Ferdighetene her er tenkt som;

  • Kjenne til begrepene celle, kolonne og rad
  • Bruke autosummer-funksjon
  • Slå sammen celler slik at tekst går over flere kolonner med tall
  • Bruke de fire regneartene i utregninger i enkeltceller
  • Bruke filtreringsfunksjon (alfabetisk, numerisk)
  • Lage et søylediagram
  • Endre farge på celler

Og kompetansene som;

  • Vurdere om alfabetisk eller numerisk sortering gir best oversikt
  • Reflektere over hvorfor det er fornuftig å bruke autosummer-funksjon
  • Vurdere om man bør presentere tall eller diagram som svar på oppgaver

De digitale formkravene vil her bety noe om hvordan man presenterer innholdet, og da kan det være fornuftig å presentere en tabell alfabetisk framfor numerisk (eller omvendt) avhengig av hva man ønsker å få fram. Hvis det er temperaturer over en periode vil man velge en numerisk liste som er kronologisk framfor å sortere etter ukedager (alle fredager først osv). Er det en navneliste man lager vil den kanskje være mest hensiktsmessig å sortere alfabetisk framfor å vise den i den rekkefølgen den har blitt registrert. I mange tilfeller vil en tabell være lettere å forstå dersom den blir framstilt som et diagram – og her må man også tenke på hva slags type diagram som formidler innholdet på beste måte. Det er mulig å bruke mange effekter også i diagrammer, og her må man som i andre digitale, sammensatte tekster tenke på lesbarhet. La gjerne elevene prøve seg fram, men fokuser på at diagrammene ikke skal være overlesset med effekter.

Dersom man henter diagrammer eller andre former for grafisk representasjon fra andre kilder skal man oppgi hvor man har hentet disse. Dersom man ikke henviser til disse kildene når man kommer på høyere klassenivåer kan det regnes som plagiering, selv om det i de fleste tilfeller handler mest om om dårlige akademiske ferdigheter. Det er derfor lurt å venne elevene til å oppgi kilder allerede på dette nivået. I sin enkleste form limer man inn hele lenken, men de bør etter hvert lære seg til å lage hyperlenker slik at det blir mer lettlest.

 

Advertisements

Entry filed under: IKT i skolen, læring. Tags: , , , .

Før/ettertest regneark 10. trinn [iktplan] Ny versjon av #iktplan ligger nå på nett (jippi)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 508,448 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 317 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 317 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: