Før/ettertest regneark 10. trinn [iktplan]

Hektiske dager, men nå skal det aller meste være på plass i den nye versjonen av IKTplan. Noe av det siste jeg har jobbet med er målene som omhandler regneark, og det er ikke så lett å vite hvor man skal legge lista for hva man skal og bør kunne. Jeg vet at regneark er det man oftest føler man kommer til kort på når det gjelder vanlige støtteprogrammer, og ofte er det bare matematikk-læreren som jobber med dette – selv om dette godt kan og bør brukes i andre fag. Nå ble jeg ikke spesielt imponert over hva som ble forventet når jeg så på noen eksamensoppgaver som var gitt i matematikk på ungdomstrinnet, men har forsøkt å ikke skremme noen med de kompetanser og ferdigheter som vi har definert for dette området – og de har også satt opp med tanke på det å kunne utnytte regnearket mer effektivt.

Ferdighetene er tenkt som;

  • Sette opp et enkelt budsjett og bruke konstant
  • Fryse rader slik at rader og/eller kolonner blir stående fast når man scroller
  • Skrive inn enkle formler i regneark
  • Bruke filterfunksjon for å sortere ut data
  • Vise til celler på tvers av ark i samme arbeidsbok
  • Navngi celler med navn (hensiktsmessig når man bruker konstanter)
  • Kjenne til forskjell på absolutt og relativ cellereferanse
  • Enkel formatering av diagram (navn på akser, farger, overskrift)
  • Endre fra brøk til prosent til desimaltall

Kompetansen handler om å bruke ferdighetene sine, og er tenkt slik;

  • Vurdere hva slags diagramtype som er mest hensiktsmessig ut fra talldata som skal presenteres
  • Vurdere om data skal presenteres som prosent, desimaltall eller brøk
  • Bruke formler for å arbeide mer effektivt i regneark
  • Vurdere om type formatering av diagram er i tråd med digitale formkrav
  • Vurdere om man skal bruke absolutt eller relativ cellereferering
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s