Før/ettertest regneark 10. trinn [iktplan]

19.02.14 at 11:39 Legg igjen en kommentar

Hektiske dager, men nå skal det aller meste være på plass i den nye versjonen av IKTplan. Noe av det siste jeg har jobbet med er målene som omhandler regneark, og det er ikke så lett å vite hvor man skal legge lista for hva man skal og bør kunne. Jeg vet at regneark er det man oftest føler man kommer til kort på når det gjelder vanlige støtteprogrammer, og ofte er det bare matematikk-læreren som jobber med dette – selv om dette godt kan og bør brukes i andre fag. Nå ble jeg ikke spesielt imponert over hva som ble forventet når jeg så på noen eksamensoppgaver som var gitt i matematikk på ungdomstrinnet, men har forsøkt å ikke skremme noen med de kompetanser og ferdigheter som vi har definert for dette området – og de har også satt opp med tanke på det å kunne utnytte regnearket mer effektivt.

Ferdighetene er tenkt som;

  • Sette opp et enkelt budsjett og bruke konstant
  • Fryse rader slik at rader og/eller kolonner blir stående fast når man scroller
  • Skrive inn enkle formler i regneark
  • Bruke filterfunksjon for å sortere ut data
  • Vise til celler på tvers av ark i samme arbeidsbok
  • Navngi celler med navn (hensiktsmessig når man bruker konstanter)
  • Kjenne til forskjell på absolutt og relativ cellereferanse
  • Enkel formatering av diagram (navn på akser, farger, overskrift)
  • Endre fra brøk til prosent til desimaltall

Kompetansen handler om å bruke ferdighetene sine, og er tenkt slik;

  • Vurdere hva slags diagramtype som er mest hensiktsmessig ut fra talldata som skal presenteres
  • Vurdere om data skal presenteres som prosent, desimaltall eller brøk
  • Bruke formler for å arbeide mer effektivt i regneark
  • Vurdere om type formatering av diagram er i tråd med digitale formkrav
  • Vurdere om man skal bruke absolutt eller relativ cellereferering

Entry filed under: IKT i skolen, læring. Tags: , , , .

Før/ettertest redaktøransvar 10. trinn [iktplan] Før/ettertest regneark 4. trinn [iktplan]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: