Ender, griser, frafall og noen andre refleksjoner

06.02.14 at 15:03 1 kommentar

Da er jeg hjemme etter noen nye dager på farten – og med noen blandede opplevelser. Det handler f.eks. om at jeg har møtt noen studenter som kanskje etter hvert skal ut og undervise i skolen – og jeg må si at nivået på den digitale kompetansen var, for å si det mildt, svært lav. De kom med penn og papir og tok notater. En hadde datamaskin. Jeg spurte derfor om dette var den måten de vanligvis gjorde notater på, om dette var slik de organiserte sin egen læring – og jeg spurte om hvorfor de gjorde det slik. Svaret var at siden eksamen var analog så jobbet de også analogt. Jeg spurte om de brukte teknologi på noen måte i sin egen læring, og da fortalte noen at de renskrev av og til de håndskrevne notatene i en tekstbehandler – og jeg ble bare tristere og tristere. Jeg synes det er å kaste bort tid, enten gjør man det ene eller det andre – ikke både bukseseler og belte.

Jeg spurte om de brukte noen andre verktøy, og svaret var nedslående. Jeg lurte på om de noen gang jobbet sammen på nett – og også her var det ganske tynt. Jeg måtte nærmest trekke ut av dem noen varianter, f.eks. om de brukte læringsplattform til å laste opp og ned – og det gjorde de i noen grad, om de brukte samskrivingsarenaer av noe slag (samskrivingsdokument hadde de ikke hørt om) og det eneste var at noen hadde noe utveksling på Facebook. Det var dog ikke i noen strukturert og planmessig form, mer tilfeldig. Jeg spurte om digitale tankekart, verktøy for visualisering (selv ordskyer var ukjent begrep), digitale oppslagstavler (en hadde forsøkt en gang, men siden elevene i 3 vgs bare hadde lagt opp tulleting var det noe han ikke ville forsøke igjen – jeg tror kanskje problemet ligger et litt annet sted…). Det som i alle fall var helt sikkert var at de ikke hadde blitt eksponert for noe om teknologi og ikke minst pedagogisk bruk av teknologi i studiet – og det er dessverre ganske vanlig mange steder. Jeg var den første som hadde snakket noe om pedagogisk bruk av teknologi med dem.

Andre må si hva de vil om at dagens unge er vokst opp med teknologi og tar det lett – jeg vet at mange velutdannede, oppegående, intelligente mennesker har store mangler når det gjelder effektiv og pedagogisk bruk. Her kreves det fokus – det er disse som skal undervise de som i framtiden skal lede både bedrifter og land – og sørge for at vi skal opprettholde vår velferdsstat. Det handler faktisk om å gi unger gode vilkår for å klare seg i en digital verden – og her er vi altfor laid-back i Norge, mange tror liksom det ikke er så viktig – men viktig er det, livsviktig!

Derimot var det helt annerledes å møte lærere i Odda – her med fokus på at teknologi er framtid og at det er viktig å lære hvordan vi håndterer dette mediet. Det var IKTplan og digital dømmekraft som var tema – og det var særdeles hyggelig å være der og få lov til å fortelle om noe av det jeg brenner for. Jeg håper at de rundt 100 lærerne og 60 foresatte fikk med seg inspirasjon til videre arbeid – her tenker de i riktige baner.

EnderI går var jeg på seminar med Atea i Larvik, og fikk gleden av å høre på blant annet Arne Krokan. Han er flink til å visualisere hva han mener, og et bilde jeg har sett han har brukt før og som jeg alltid synes er veldig beskrivende er den med andemor som mister ungene sine ned i en kum. Det bringer tankene ut på frafall i skolen, og noe om ansvarsfraskrivelse. Tankene gikk derfor til sorteringstankegang, og jeg tenkte plutselig på poteter. Når man høster poteter blir de sortert etter størrelse, og de aller minste blir sortert bort. Riktignok så kan noen brukes som settepoteter og skape gode avlinger neste år, men mye går også tapt. Tenk om bonden som bare får småpoteter hvert år ikke skulle ha tenkt noe over hvorfor det ble slik? At han bare sorterte (veide) poteter og konstaterte at de var for små. Burde han ikke gjøre noen tiltak – gjødsle, vanne, sprøyte – hvis det var dette han mente var riktig? I et tidligere innlegg nevnte jeg utsagnet «en gris blir ikke tyngre av å veie den» – og tenker at er det ikke slik det er med alle kartlegginger som nå skal gjøres? En kartlegging i seg selv er ganske meningsløs hvis man ikke har tenkt til å gjøre noe – legge om kursen. Tilbake til endene; det er ikke noe hjelp i å peke på at du burde vært større på dette tidspunktet – at du burde spist mer (kunnskap) tidligere, slik at du ikke datt gjennom hullene. Hvis situasjonen er slik at man er for «tynn» eller «liten» – ja, da må hullene bli mindre skal alle komme over i god behold. Det er på samme måte ikke hjelp i å peke nedover i skoleårene og si at man tidligere skulle satt inn innsats – man må hjelpe på det stadiet de er, selv om man egentlig skulle være kommet lenger.

Arne snakket også om «skole i skyen» – og tanken er god. Jeg mener at teknologi er det som kan viske ut forskjeller som skyldes geografiske eller sosiale forskjeller, tenk om alle kunne få tilgang på de samme gode ressursene. Det er viktig – både for den enkelte og samfunnet. Han pekte også på at nesten all saksbehandling som foregår i dag er regelstyrt, noe som gjør det lettere å automatisere slike prosesser – med de følger det får. Skremmende eller spennende – det er kanskje det man må spørre seg om – og jeg anbefaler du i alle fall burde vurdere å være med på MOOC’et som starter i august om Smart Læring: http://www.mooc.no/course/smart-laering-2/

Arne snakket om ildsjelene i skolen, og at de må ivaretas. Det er jeg helt enig i. Samtidig må slike prosesser forankres, og det er et lederansvar. Det var noe både jeg og andre kom innom i våre respektive foredrag i går. Skal man få til endringer må det være forankret i ledelsen. Jeg snakket med en lærer som kunne fortelle at seminaret i går var det første han hadde vært på – og hvis ikke lærere og skoleledere er der ute og får informasjon og inspirasjon – ja, da vil ildsjelen være den som de fleste andre lærere bare ser mildt overbærende på når han/hun prøver å formidle sine tanker på lærerværelset («ja,ja – han er jo så interessert i data så han får bare holde på – han gir seg vel etterhvert»). Informasjon gir kunnskap, og kunnskap er økonomi – slik er det bare.

Veldig hyggelig i går var å få en spontanapplaus under Erik (Westrum) og min presentasjon av nye IKTplan.no. Vi planlegger utrulling av denne til uka, og håper at også andre ser hva vi har tenkt – og at de tenker at dette er bra for dem. Jeg kommer med informasjon om når den nye versjonen er på plass.

For de av dere som tenker at en slik fagdag kunne være interessant på et sted nær dere; vi har planer om å få til slike flere steder i landet. Gi meg gjerne en lyd via epost eller twitter hvis dere tenker at dette kunne være bra å få til hos dere.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , , .

Før/ettertest konsekvenser av fildeling 10. trinn [iktplan] Hvor avkledd skal man være på nett?

1 kommentar Add your own

  • 1. svenolafbrekke  |  06.02.14, kl. 17:06

    Takk for hyggelige ord p bloggen 6. feb. 2014 kl. 15:03 skrev Eva 2.0 :

    > >

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


