Før/ettertest konsekvenser av fildeling 10. trinn [iktplan]

01.02.14 at 20:48 Legg igjen en kommentar

Dette er hva vi har tenkt i forhold til å kartlegge hva elevene kan og ikke kan under tema fildeling – som kan være både lovlig og ulovlig. Det er kanskje den ulovlige fildelingen mange først og fremst tenker på, mens man ikke tenker over all lovlig fildeling som foregår – og som kan være til god hjelp i læringsprosesser. Lovlig fildeling henger mye sammen med nettverk – at man har gode nettverk som man kan få inspirasjon og hjelp fra, men dette er et tema under et annet kompetansemål.

Ferdighetene er definert som:

  • Kjenne til noen ulike fildelingsarenaer (f.eks.YouTube, Slideshare, wiki, Dropbox, blogg, nettbaserte lagringstjenester med mulighet for deling (skydrive, googledrive))
  • Kunne laste opp/ned filer fra/til nettbaserte delingstjenester
  • Kjenne til regler for opphavsrett og gjenkjenne opphavsbeskyttet materiale
  • Gi eksempler på typisk spam-epost og skadelige vedlegg
  • Vet at ulovlig fildeling fører til at den som eier verket ikke får betalt
  • Vet at ulovlig fildeling/filnedlasting er straffbart og kan føre til bøter og/eller fengselsstraff (ref lovdata, eksempler fra mediene)
  • Vet at gjennom å godta brukervilkår kan man gi fra seg rettigheter til det man laster opp
Og den praktiske anvendelsen av dem – også kjent som kompetanse har vi tolket slik:
  • Vite at man ikke skal videresende epost som kan inneholde skadelig programvare til andre
  • Vite at selv om man kan laste ned musikk og filmer fra nett vil dette i de fleste tilfeller være ulovlig (med mindre det er merket med en lisens som tillater dette)
  • Vite at man ikke har lov til å dele opphavsbeskyttet materiale (tekst, video, audio) gjennom videresending eller opplasting til nettbaserte delingstjenester
  • Vurdere delingsarena ut fra filtype og formål
  • Reflektere over hvilke rettigheter man vil gi andre til å bruke filene som man laster opp
  • Reflektere over fordeler og ulemper ved lovlig fildeling

Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , , , .

Før/ettertest sammensatt tekst 10. trinn [iktplan] Ender, griser, frafall og noen andre refleksjoner

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


