Før/ettertest konsekvenser av fildeling 10. trinn [iktplan]

Dette er hva vi har tenkt i forhold til å kartlegge hva elevene kan og ikke kan under tema fildeling – som kan være både lovlig og ulovlig. Det er kanskje den ulovlige fildelingen mange først og fremst tenker på, mens man ikke tenker over all lovlig fildeling som foregår – og som kan være til god hjelp i læringsprosesser. Lovlig fildeling henger mye sammen med nettverk – at man har gode nettverk som man kan få inspirasjon og hjelp fra, men dette er et tema under et annet kompetansemål.

Ferdighetene er definert som:

  • Kjenne til noen ulike fildelingsarenaer (f.eks.YouTube, Slideshare, wiki, Dropbox, blogg, nettbaserte lagringstjenester med mulighet for deling (skydrive, googledrive))
  • Kunne laste opp/ned filer fra/til nettbaserte delingstjenester
  • Kjenne til regler for opphavsrett og gjenkjenne opphavsbeskyttet materiale
  • Gi eksempler på typisk spam-epost og skadelige vedlegg
  • Vet at ulovlig fildeling fører til at den som eier verket ikke får betalt
  • Vet at ulovlig fildeling/filnedlasting er straffbart og kan føre til bøter og/eller fengselsstraff (ref lovdata, eksempler fra mediene)
  • Vet at gjennom å godta brukervilkår kan man gi fra seg rettigheter til det man laster opp
Og den praktiske anvendelsen av dem – også kjent som kompetanse har vi tolket slik:
  • Vite at man ikke skal videresende epost som kan inneholde skadelig programvare til andre
  • Vite at selv om man kan laste ned musikk og filmer fra nett vil dette i de fleste tilfeller være ulovlig (med mindre det er merket med en lisens som tillater dette)
  • Vite at man ikke har lov til å dele opphavsbeskyttet materiale (tekst, video, audio) gjennom videresending eller opplasting til nettbaserte delingstjenester
  • Vurdere delingsarena ut fra filtype og formål
  • Reflektere over hvilke rettigheter man vil gi andre til å bruke filene som man laster opp
  • Reflektere over fordeler og ulemper ved lovlig fildeling
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s