Forberedelser til #Bett

15.01.14 at 10:48 Legg igjen en kommentar

Da nærmer det seg Bett med stormskritt, og jeg reiser allerede søndag førstkommende til London – og tar med meg min yngste datter på tur denne gangen. Det skal bli veldig kjekt å treffe kjente – det gleder jeg meg til, og er redd det blir en svært hektisk uke. Denne uka går mye med til forberedelser, og etter at jeg hadde et par kurs i Bærum mandag på dagen gikk turen videre til Atea hvor det var fellesmøte med Atea, Creaza og iFinger – for deretter neste dag å ha møter med Gyldendal, Interactive, TV2 Skole og IKT Norge. I tillegg var det møter som jeg ikke var med på med Microsoft og Lenovo. Og hensikten med det hele er å prøve å lage et godt arrangement torsdag neste uke i London, hvor man kan presentere noen løsninger som kan være fornuftige for skole-Norge å ta en titt på. Fokus er å vise løsninger som gir bedre effektivitet, som gir gode arbeidsflater (for samhandling og informasjonsflyt) og som støtter læring – og jeg tror nok at det å fokusere i retning av læringsressurser vil få et større fokus framover. Samtidig må infrastruktur på plass for å få tilgang til dem, og det er heller ikke hjelp i å vise portaler hvis det ikke er godt innhold i dem. Det er i alle fall flott å se at leverandører av både infrastruktur og innhold kan møtes og diskutere hva de tror kan hjelpe elever, lærere og foresatte i hverdagen. Jeg håper derfor at mange tar turen innom på torsdagen og ser selv hva de tenker.

Dessverre er det fortsatt medieoppslag om dette med teknologibruk i skolen som kun har fokus på at dette kun skaper utfordringer og problemer – og jeg har lyst til å utfordre med følgende tanke; se på klassen din og vurder; hvor mange av disse kommer sannsynligvis til å måtte bruke datamaskiner i arbeidslivet? Tenk og at den bruken de vil ha ikke bare handler om å lære seg noe programvare – det handler om så mye mer, f.eks. dette med å ha kommunikasjonskompetanse, presentere seg på gode måter, finne nye løsninger på utfordringer, samarbeid – det er de som skal utvikle vårt velferdssamfunn. Tror dere de automatisk har slik kompetanse bare fordi de har hatt teknologi rundt seg det meste av livet?

Jeg fikk også være med en tur til IT Fornebu, hvor Software Innovations viste meg et arkiv/saksystem som jeg syntes var snertent – jeg liker godt når ting kan gjøres enkelt og greit, selv om det er «tunge» arbeidsoppgaver.

Neste uke i London er hovedplanen først å møte en av Kahoot-gründerne (han er for øvrig også på arrangementet torsdag neste uke), deretter skolebesøk på Twittenham Academy (innovativ skole), ut på Excel (Bett-messa) og IKT Norge sitt arrangement torsdagen (som nevnt over). Ellers blir det vel en del småmøter og forhåpentligvis tid for mingling og sosialt samvær.

Ellers er det full fart med IKTplan og TV2 Skole – og så er det hyggelig når man får melding om at ressurser man har lagt ut på Slideshare blir mye brukt, på den måten blir man oppmuntret til å legge ut flere🙂

slideshare

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , .

Du må jo skjønne at de ikke søker etter deg Motivasjon = troen på seg selv * oppfattet verdi

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


