Du må jo skjønne at de ikke søker etter deg

Det er mange ulike typer henvendelser man får når man driver et enkeltpersonsforetak slik som jeg gjør. Noe av det første var alle som mente jeg måtte på HMS-kurs, noe som slettes ikke er nødvendig – både ut fra selskapstype og fordi jeg faktisk har disse kursene fra før. Så er det stadig firmaer som vil at jeg skal kjøpe ulikt reklamemateriell for å promotere meg, og ikke minst de tå registrere seg i ulike databaser for oppslag. Den siste tiden har det blitt noen slike telefoner igjen, og den siste var en ungdom (gutt) som tydeligvis akkurat hadde startet som telefonselger. Han ringte og snakket til meg i samme språk som han ville brukt i samtale med jevngamle kompiser – og nei, det gir ikke noe seriøst inntrykk. Det andre var at han spurte hva jeg jobbet med, og da jeg svarte digital kompetanse i utdanningssektoren – da falt han av med en gang. Han spurte derfor om hva jeg solgte – akkurat som om jeg pakket og sendte ut ting til skolene, og et lite øyeblikk så jeg for meg at jeg pakket blyanter og sendte ut. Jeg fortalte at jeg drev med konsulenttjenester – og da fikk han plutselig en kategori og registrere meg i – konsulenttjenester. Han kunne da, ganske lykkelig, fortelle meg at hvis jeg kjøpte et premiumabonnement så ville jeg komme på toppen på søk for alle de som søkte etter konsulenttjenester i mitt område! Det var ikke måte på hvor bra dette ville være for meg tydeligvis. Jeg sa at jeg tror nok ikke det har noen hensikt for meg, de som skal ha tak i meg søker neppe konsulenttjenester, Kaupanger – eller utvidet; konsulenttjenester Sogn og Fjordane. Da fant han ut at han skulle belære meg i søk (hehe) og sa at du må jo skjønne at de ikke søker etter Eva Bratvold, men konsulenttjenester. Jeg fortalte ham at han tok nok feil der. Etter hvert ble han ganske lei seg og sa at han trodde ikke han fikk fram de gode fordelene på en slik måte at jeg forstod, men på dette tidspunktet begynte jeg å bli ganske lei – så jeg sa at det var nok ikke slik at denne tjenesten passet så godt for meg med det jeg holdt på med. Det jeg ikke sa var at han hadde mye å lære ennå når det gjaldt å selge. Litt slik som han som ringte og absolutt ville selge meg et reklameskilt som jeg kunne ha i hagen slik at folk fant fram til meg – det skulle gjort seg tenker jeg..

Dette er akkurat noe av det samme vi jobber med når vi snakke rom kommunikasjon – det å ha kommunikasjonskompetanse er svært viktig og må jobbes med…..uten at jeg tror det blir skilt i hagen av den grunn.

Advertisements

4 comments

  1. Å treffe publikum er det vanskeligste jeg vet, når det kommer til bloggen.

    Jeg har ikke vært her med kommentarer særlig ofte, men jeg følger med på alt du skriver. Ingen tvil om at du vet hva du holder på med!

    Fortsett det gode arbeidet!

  2. Takk for hyggelig kommentar, det er alltid kjekt. Å treffe publikum er vanskelig, men det er viktig å ikke spre seg over for mange temaer – det er viktig at publikum finner omtrent samme tematikk i hvert innlegg. For meg handler det mye om skole og teknologibruk, og jeg prøver derfor å sette innleggene i denne konteksten. Det er også viktig å skrive om noe man brenner for, da er det lettere å formidle. Uansett er det en god øvelse å skrive, jeg driver mest høyt-tenking og skriver for at jeg selv skal huske – ikke så mye for at jeg skal få andre til å lese (selv om det er veldig hyggelig at andre setter pris på det). Lykke til med skrivingen.

  3. I tillegg til å lære masse hver gang jeg besøker bloggen din får jeg meg innimellom en god latter. Og som kjent forlenger det livet – og du har nok bidratt med noen år for meg tror jeg 🙂 Jeg syns du skal gå for skilt i hagen og kanskje en bannerannonse på VG bare for å være med i det gode selskap. Men jeg må innrømme at jeg syns bittelitt synd på denne gutten som ringte 🙂

  4. Hehe – man må se det komiske i det i blant. Ja, jeg hadde litt vondt av ham jeg også – men samtidig er det slik det er å være telefonselger, selv om jeg syntes det hadde vært bedre om han fikk noe mer opplæring både i kommunikasjon og produktkunnskap.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s