Du må jo skjønne at de ikke søker etter deg

12.01.14 at 16:30 4 kommentarer

Det er mange ulike typer henvendelser man får når man driver et enkeltpersonsforetak slik som jeg gjør. Noe av det første var alle som mente jeg måtte på HMS-kurs, noe som slettes ikke er nødvendig – både ut fra selskapstype og fordi jeg faktisk har disse kursene fra før. Så er det stadig firmaer som vil at jeg skal kjøpe ulikt reklamemateriell for å promotere meg, og ikke minst de tå registrere seg i ulike databaser for oppslag. Den siste tiden har det blitt noen slike telefoner igjen, og den siste var en ungdom (gutt) som tydeligvis akkurat hadde startet som telefonselger. Han ringte og snakket til meg i samme språk som han ville brukt i samtale med jevngamle kompiser – og nei, det gir ikke noe seriøst inntrykk. Det andre var at han spurte hva jeg jobbet med, og da jeg svarte digital kompetanse i utdanningssektoren – da falt han av med en gang. Han spurte derfor om hva jeg solgte – akkurat som om jeg pakket og sendte ut ting til skolene, og et lite øyeblikk så jeg for meg at jeg pakket blyanter og sendte ut. Jeg fortalte at jeg drev med konsulenttjenester – og da fikk han plutselig en kategori og registrere meg i – konsulenttjenester. Han kunne da, ganske lykkelig, fortelle meg at hvis jeg kjøpte et premiumabonnement så ville jeg komme på toppen på søk for alle de som søkte etter konsulenttjenester i mitt område! Det var ikke måte på hvor bra dette ville være for meg tydeligvis. Jeg sa at jeg tror nok ikke det har noen hensikt for meg, de som skal ha tak i meg søker neppe konsulenttjenester, Kaupanger – eller utvidet; konsulenttjenester Sogn og Fjordane. Da fant han ut at han skulle belære meg i søk (hehe) og sa at du må jo skjønne at de ikke søker etter Eva Bratvold, men konsulenttjenester. Jeg fortalte ham at han tok nok feil der. Etter hvert ble han ganske lei seg og sa at han trodde ikke han fikk fram de gode fordelene på en slik måte at jeg forstod, men på dette tidspunktet begynte jeg å bli ganske lei – så jeg sa at det var nok ikke slik at denne tjenesten passet så godt for meg med det jeg holdt på med. Det jeg ikke sa var at han hadde mye å lære ennå når det gjaldt å selge. Litt slik som han som ringte og absolutt ville selge meg et reklameskilt som jeg kunne ha i hagen slik at folk fant fram til meg – det skulle gjort seg tenker jeg..

Dette er akkurat noe av det samme vi jobber med når vi snakke rom kommunikasjon – det å ha kommunikasjonskompetanse er svært viktig og må jobbes med…..uten at jeg tror det blir skilt i hagen av den grunn.

Entry filed under: Privat. Tags: .

Før/ettertest kommunikasjon og samhandling 10.trinn [iktplan] Forberedelser til #Bett

4 kommentarer Add your own

  • 1. Lammelåret  |  12.01.14, kl. 16:46

    Å treffe publikum er det vanskeligste jeg vet, når det kommer til bloggen.

    Jeg har ikke vært her med kommentarer særlig ofte, men jeg følger med på alt du skriver. Ingen tvil om at du vet hva du holder på med!

    Fortsett det gode arbeidet!

  • 2. evabra  |  13.01.14, kl. 11:46

    Takk for hyggelig kommentar, det er alltid kjekt. Å treffe publikum er vanskelig, men det er viktig å ikke spre seg over for mange temaer – det er viktig at publikum finner omtrent samme tematikk i hvert innlegg. For meg handler det mye om skole og teknologibruk, og jeg prøver derfor å sette innleggene i denne konteksten. Det er også viktig å skrive om noe man brenner for, da er det lettere å formidle. Uansett er det en god øvelse å skrive, jeg driver mest høyt-tenking og skriver for at jeg selv skal huske – ikke så mye for at jeg skal få andre til å lese (selv om det er veldig hyggelig at andre setter pris på det). Lykke til med skrivingen.

  • 3. Lena :-)  |  31.01.14, kl. 14:05

    I tillegg til å lære masse hver gang jeg besøker bloggen din får jeg meg innimellom en god latter. Og som kjent forlenger det livet – og du har nok bidratt med noen år for meg tror jeg🙂 Jeg syns du skal gå for skilt i hagen og kanskje en bannerannonse på VG bare for å være med i det gode selskap. Men jeg må innrømme at jeg syns bittelitt synd på denne gutten som ringte🙂

  • 4. evabra  |  01.02.14, kl. 17:21

    Hehe – man må se det komiske i det i blant. Ja, jeg hadde litt vondt av ham jeg også – men samtidig er det slik det er å være telefonselger, selv om jeg syntes det hadde vært bedre om han fikk noe mer opplæring både i kommunikasjon og produktkunnskap.

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


