Vet du hva plagiering er? [iktplan]

07.01.14 at 12:52 2 kommentarer

I dag starter jeg med 10. trinn – og før/ettertest for søkestrategier og kildebruk (tilegne og behandle). Det er mange som trenger ferdigheter i å organisere informasjon og vite noe om hvordan man kan dele den med andre. Det er også mange som, spesielt på vgs og i høyere utdanning, som blir tatt for plagiering – ofte er det egentlig ikke et forsøk på juks, men et utslag av dårlig akademisk praksis, de vet ikke hvordan de skal sitere, referere og lage kildelister. Noe av det som er viktig å få fram her er at hensikten er å kunne skille mellom hva som er elevens eget arbeid og hva som er andres arbeid – ikke at det er en sjekk av at de ikke jukser. Du kan jo prøve deg selv på casene som ligger som siste slide i presentasjonen og se om du føler deg på trygg grunn; for eksempel om det er plagiering dersom du har skrevet ned det læreren sier i timen og så bruker disse notatene i din besvarelse (og føler du deg ikke helt trygg bør du kanskje mitt tidligere blogginnlegg). Ferdigheter og kompetanse er tenkt slik

Ferdigheter:

  • Kunne vise til kilder på en slik måte at kilden er gjenfinnbar (i enkleste form fotnote i tekst og liste over nettadresser bakerst eller nettadressen i fotnoten)
  • Kjenne til noen metoder for å lagre bokmerker i skya (sosial bokmerking)
  • Søke informasjon etter filtype, lisens og dato
  • Bruk av boolske operatører
  • Kjenne til begrepet plagiering

Kompetanse:

  •  Forklare hvorfor personalisering av søketreff er en utfordring for kildekritikk
  •  Forklare hvorfor det er viktig å henvise til kilder i eget arbeid
  •  Forklare fordeler og ulemper med sosial bokmerking
  •  Anvende rammeverket TONE i arbeid med kilder i alle fag

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , .

Før/ettertest kildekritikk/TONE 7. trinn [iktplan] Før/ettertest kommunikasjon og samhandling 10.trinn [iktplan]

2 kommentarer Add your own

  • 1. hernesvold  |  08.01.14, kl. 17:25

    Viktig arbeid du driver med, ser jeg! Du har nok rett i at det ofte handler om at man ikke er trent nok i å bruke andres tekst og samtidig skrive sin egen. Ikke alle mine på vg3 føler seg trygge på dette.

  • 2. evabra  |  08.01.14, kl. 21:48

    Ja, dessverre tror jeg nok at mye skyldes dårlig akademisk praksis framfor bevisst juks i mange plagiatsaker – så å lære seg hvordan og ikke minst forstå hvorfor er en viktig del av den digitale kompetansen Håper dine VG3-elever kan ha nytte av presentasjonen jeg viser til i innlegget (den om sitering, referering og kildeliste)

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,417 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


