Hva vil du dele hvor? [iktplan]

Jeg jobber videre med før/ettertester – og her er den som omhandler kommunikasjon etter 7. trinn, og det handler både om samarbeid og om deling. Hensikten med disse testene er å få et (relativt) rask overblikk over elevenes ferdigheter, kunnskap og kompetanse. Det gjør at noen spørsmål kan kartlegges raskt ved f.eks. en håndsopprekking – andre oppgaver krever litt mer refleksjon og diskusjon. Jeg har lagt inn kommentarer til alle slider i notatene i powerpointene – og denne teksten vil også bli stående som en veiledning i den «nye» versjonen av iktplan som vi skal prøve å få på lufta i løpet av en måneds tid.

En av slidene denne gangen handler f.eks. om hva du vil dele hvor – skal det deles på nett (og at man heller sender lenke på epost) eller skal det sendes som vedlegg på epost – hva mener du? I veiledningen til disse casene har jeg notert noe om hva jeg mener er mest riktig, og også noe om de ulike typene delingsarenaer.

1.En video fra festen i helga som skal deles med dine venner
2.Bilder fra ferien som skal deles med familien
3.En powerpointpresentasjon du lagde om nettvett til foreldremøte på skolen
4.En lekseinnlevering i form av et dokument som skal deles med lærer
5.En artikkel i en nettavis som var interessant og som du mener flere burde lese
6.Flotte bilder fra fjellturen som du har lyst til å vise fram for alle som har lyst til å se
7.Et lettkledd bilde av deg selv hvor du synes du ser sexy ut
8.Et musikkstykke du har laget selv og som du lurer på om andre liker
9.En instruksjonsvideo du har laget for å hjelpe en venn med et problem

Ferdigheter og kompetanse har vi tenkt slik:

Ferdigheter:

  •  Opprette og kommentere andres tekst i et samskrivingsdokument
  •  Gi eksempler på sensitive opplysninger
  •  Sette inn kommentar/merknad i andres dokumenter
  •  Redegjøre for normer man bør følge når man jobber i samskrivingsverktøy på Internett
  •  Redegjøre for flere ulike regler for god nettikette når det gjelder digital kommunikasjon
  •  Kunne lese inn en lydfil som besvarelse i LMS eller med annet passende verktøy
  •  Kjenne til flere delingsarenaer på Internett og hva slags type informasjon som de er ment for (dokument, presentasjon, video)
  •  Lage distribusjonsgrupper for epost
  •  Vite hva en embed-kode er

Kompetanse:

  • Velge om vedlegg er hensiktsmessig å sende i den formen det er på epost (størrelse, mottakere)
  • Reflektere over hvorfor sensitive personopplysninger ikke skal gis i nettkommunikasjon
  • Reflektere over hvorfor vi ikke kan ta utgangspunkt i kun egen kultur når vi samhandler med andre digitalt
  • Velge hva slags publiseringsform som er mest hensiktsmessig ut fra oppgavens hensikt og form
  • Skrive hensiktsmessige overskrifter/innledninger for digital kommunikasjon og egne publiseringer
  • Fortelle hvorfor det er hensiktsmessig å lage distribusjonsgrupper for epost
  • Vurdere om man skal bruke vedlegg eller om man skal bruke lenker i epost
  • Reflektere over fordeler og ulemper ved å bruke digitale delingsarenaer
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s