Hva vil du dele hvor? [iktplan]

06.01.14 at 10:49 Legg igjen en kommentar

Jeg jobber videre med før/ettertester – og her er den som omhandler kommunikasjon etter 7. trinn, og det handler både om samarbeid og om deling. Hensikten med disse testene er å få et (relativt) rask overblikk over elevenes ferdigheter, kunnskap og kompetanse. Det gjør at noen spørsmål kan kartlegges raskt ved f.eks. en håndsopprekking – andre oppgaver krever litt mer refleksjon og diskusjon. Jeg har lagt inn kommentarer til alle slider i notatene i powerpointene – og denne teksten vil også bli stående som en veiledning i den «nye» versjonen av iktplan som vi skal prøve å få på lufta i løpet av en måneds tid.

En av slidene denne gangen handler f.eks. om hva du vil dele hvor – skal det deles på nett (og at man heller sender lenke på epost) eller skal det sendes som vedlegg på epost – hva mener du? I veiledningen til disse casene har jeg notert noe om hva jeg mener er mest riktig, og også noe om de ulike typene delingsarenaer.

1.En video fra festen i helga som skal deles med dine venner
2.Bilder fra ferien som skal deles med familien
3.En powerpointpresentasjon du lagde om nettvett til foreldremøte på skolen
4.En lekseinnlevering i form av et dokument som skal deles med lærer
5.En artikkel i en nettavis som var interessant og som du mener flere burde lese
6.Flotte bilder fra fjellturen som du har lyst til å vise fram for alle som har lyst til å se
7.Et lettkledd bilde av deg selv hvor du synes du ser sexy ut
8.Et musikkstykke du har laget selv og som du lurer på om andre liker
9.En instruksjonsvideo du har laget for å hjelpe en venn med et problem

Ferdigheter og kompetanse har vi tenkt slik:

Ferdigheter:

  •  Opprette og kommentere andres tekst i et samskrivingsdokument
  •  Gi eksempler på sensitive opplysninger
  •  Sette inn kommentar/merknad i andres dokumenter
  •  Redegjøre for normer man bør følge når man jobber i samskrivingsverktøy på Internett
  •  Redegjøre for flere ulike regler for god nettikette når det gjelder digital kommunikasjon
  •  Kunne lese inn en lydfil som besvarelse i LMS eller med annet passende verktøy
  •  Kjenne til flere delingsarenaer på Internett og hva slags type informasjon som de er ment for (dokument, presentasjon, video)
  •  Lage distribusjonsgrupper for epost
  •  Vite hva en embed-kode er

Kompetanse:

  • Velge om vedlegg er hensiktsmessig å sende i den formen det er på epost (størrelse, mottakere)
  • Reflektere over hvorfor sensitive personopplysninger ikke skal gis i nettkommunikasjon
  • Reflektere over hvorfor vi ikke kan ta utgangspunkt i kun egen kultur når vi samhandler med andre digitalt
  • Velge hva slags publiseringsform som er mest hensiktsmessig ut fra oppgavens hensikt og form
  • Skrive hensiktsmessige overskrifter/innledninger for digital kommunikasjon og egne publiseringer
  • Fortelle hvorfor det er hensiktsmessig å lage distribusjonsgrupper for epost
  • Vurdere om man skal bruke vedlegg eller om man skal bruke lenker i epost
  • Reflektere over fordeler og ulemper ved å bruke digitale delingsarenaer

Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , , , .

Velkommen til seminar om implementering av digitale ferdigheter Før/ettertest digital dømmekraft 7. trinn [iktplan]

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,762 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


