Før/ettertest sammensatt tekst med lenket innhold 7. trinn [iktplan]

05.01.14 at 23:10 Legg igjen en kommentar

Her tror jeg nok det kan være noen utfordringer for mange i testen – og tenker da på de 3-4 siste slidene. Når det gjelder sammensatt tekst på dette nivået har vi tenkt både på at man skal finne stoff (opphavsrett – Creative Commons og Copyright) og være bevisst ulike multimodale elementer (audio, video, lyd, bilder, annen grafikk) – og hva som skal brukes hvor. Infographics er noe som man her burde jobbe med i fagene. Ferdigheter og kompetanse er tenkt slik:

Ferdighet

  • Lage hyperlenker i løpende tekst og på bilder (lenker til eksternt eller internt innhold og hva man må tenke på når man lenker internt og skal sendes til andre)
  • Lage ulike typer diagram (tabell, søyle, sektor, linje) til bruk i presentasjon
  • Kjenne til de mest brukte bildeformatene (jgp, gif, png, bmp)
  • Automatisk generere innholdsfortegnelse
  • Kunne fortelle om lisenssymbolene i Creative Commons
  • Kunne fortelle om copyright-symbol (C)
  • Vite hva begrepene remix og mashup betyr

Kompetanse

  • Vurdere hva slags bildeformat som bør brukes i ulike produkter (nett, brosjyre, papir)
  • Vurdere hva slags medieelementer som skal brukes for å understreke og fremheve budskap (erstatte deler av tekst med multimodale elementer)
  • Vurdere om elementer (tekst, grafikk, video, lyd) man finner er lovlige å bruke (copyright, cc)
  • Vurdere hvordan lenking kan forbedre presentasjon (lesbarhet) for mottaker (fordyping, sjekke lenker, navigasjon)

Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , , .

Før/ettertest målrettet søk 7. trinn [iktplan] Velkommen til seminar om implementering av digitale ferdigheter

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: