Før/ettertest epost 4. trinn [iktplan]

Da kommer noen forslag til å sjekke elevenes ferdigheter og kompetanse når det gjelder kommunikasjonsmålet etter 4. trinn – og her har vi primært tenkt epost som kommunikasjonsmiddel, og det handler det både om å kunne bruke effektivt og om å  lære seg god epost-etikette. Samtidig vet vi at elevene bruker mange typer verktøy for kommunikasjon, så det å se på hva de bruker utenfor skolen kan være lurt – kanskje de til og med kan dra med seg slike erfaringer inn i klasserommet? Ferdigheter og kompetanse har vi tenkt slik:

Ferdigheter:

  •  Sende og svare på epost (svar, videresend, opprett ny)
  •  Fortelle forskjell på feltene «til», «kopi» og «blindkopi»
  •  Fortelle forskjell på «svar til en» og «svar til alle»
  •  Bruke søkefunksjon for å gjenfinne epost basert på avsender og/eller emne
  •  Legge ved filer som vedlegg (eks oppgaver som sendes til lærer) med formål å få tilbakemeldinger
  •  Opprette hensiktsmessig mappestruktur (fagmapper)
  •  Gi eksempler på typisk spam-epost

Kompetanse:

  •  Velge hvilke mottakere og om de skal stå i til, kopi eller blindkopi-felt
  •  Velge om man skal svare hovedavsender eller alle mottakere  (noen sender alltid til alle selv om det ikke er hensiktsmessig)
  •  Velge om man skal opprette ny eller bruke svar-funksjon (holde «tråden»)
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s