(Refleksjons)spørsmål #4 hva tror du vil skje hvis alle mennesker på jorda hoppet samtidig

Hva tror du ville skje hvis 7 milliarder mennesker gjorde et hopp samtidig? Ville vi ødelegge jorda? Vil det oppstå jordskjelv fordi trykket blir skjevt fordi tettheten av mennesker varierer så veldig rundt omkring på jorda?

Du kan ta det helt med ro, ifølge Huffington Post vil det ikke skje noe i det hele tatt. Grunnen til dette er at selv om 7 milliarder mennesker er mye er vekten likevel liten i forhold til jorda i seg selv og alt det andre som befinner seg her (det er jo også slik at vekten av alle insekter på jorda langt overgår vekten av mennesker på jorda). Det er for øvrig samme prinsipp som når du ser noen ligger med en stor stein på magen som andre slår på med slegge – kraften absorberes av den store mengden stein og mennesket blir derfor ikke skadet.

verdens befolkningVanskelig å forstå at ikke noe skjer? Hva med å bruke et kart som viser hvor stor plass mennesker ville tatt hvis alle mennesker på jorda bodde like tett som i en del av verdens storbyer – da ser tydelig hvor lite plass menneskene egentlig tar i areal. Hvis alle stod som sild i tønne ville jordas befolkning bruke omtrent halve Vestfold fylke (ref Huffington Post med sammenligning med at jordas befolkning ville få plass i en by på størrelse med Los Angeles som er på 1200 km2, Vestfold fylke er drøyt 2200 km2).

Dette kan være et utgangspunkt for å diskutere befolkningsvekst og urbanisering. Hvilke konklusjoner kan man trekke ut av et slikt kart – kan man f.eks. si at det er plass til mange flere mennesker på jorda når man ser hvor lite areal de bruker hvis alle var samlet på ett sted?

Svaret på det siste er nei – det er noen ting som ikke kommer fram her, for eksempel i forhold til hva som er nødvendig av ressurser for å holde liv i så mange mennesker. Man kan også stille spørsmål ved om hvilke fordeler og ulemper det ville ha ved at alle bodde på et så lite område.

Denne type spørsmål kan knyttes mot kompetansemål i samfunnsfag, utforskeren, 4. trinn:

  • formulere spørsmål om samfunnsfaglege tema, reflektere og delta i fagsamtalar om dei
  • finne og presentere informasjon om samfunnsfaglege tema frå tilrettelagde kjelder, også digitale, og vurdere om informasjonen er nyttig og påliteleg

Samfunnsfag, utforskeren etter 7. trinn:

  • gjennomføre og presentere undersøkingar som krev teljing og rekning, ved å bruke informasjon frå tabellar og diagram
  • finne og trekkje ut samfunnsfagleg informasjon ved søk i digitale kjelder, vurdere funna og følgje reglar for nettvett og nettetikk

Samfunnsfag, geografi etter 7. trinn:

  • forklare samanhengar mellom naturressursar, næringar, busetnad og levevis
  • samanlikne likskapar og skilnader mellom land i Europa og land i andre verdsdelar

Samfunnsfag, utforskeren etter 10. trinn:

  • bruke statistiske kjelder til å berekne og beskrive tendensar og variasjonar i samfunnsfaglege drøftingar og vurdere om statistikken gjev påliteleg informasjon
  • reflektere over samfunnsfaglege spørsmål ved hjelp av informasjon frå ulike digitale og papirbaserte kjelder og diskutere formål og relevans til kjeldene

Samfunnsfag, geografi etter 10. trinn:

  • samanlikne storleik, struktur og vekst i befolkningar og analysere befolkningsutvikling, urbanisering og flytting i nyare tid

Jeg synes også gapminder er en fin ressurs å bruke når man diskuterer befolkningsutvikling i verden. Her får man for eksempel fint visualisert hvordan verdens befolkning har utviklet seg over tid både i størrelse, levetid og gjennomsnittlig levealder. Man kan også sammenligne enkeltland med hverandre – noe som gjenfinnes som kompetansemål i samfunnsfag;

gapminder

Advertisements

2 comments

  1. Hei Eva
    Interessant grafisk fremstilling. Jeg har gjort noe av det samme når vi arbeider med kartiskolen.no og areal. Vi måler bla arealet av Sandvinsvatnet som er et mellomstort vann sør for odda. Vi får opp arealet i kvadratmeter og tar frem elever og plasserer dem innenfor 1kvadrstmeter på kl.romsgulvet. Vi blir enig om at det er god plass til 4 personer pr kvmeter. Når vi så måler Sandvinsvatnet tilnoe over 4 millioner kvmeter så blir det refleksjon rundt det faktum at omtrent hele Skandinavia lan dtå på et islagt Sandvinsvann! Alltid vellykket

  2. Artig – flere som burde prøve noe slikt i sitt nærområde, om så bare på skoleplassen. Gir litt perspektiv 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s