Før/ettertest sammensatt tekst 4. trinn [iktplan]

Det  plass til en til i dag, nemlig sammensatt tekst etter 4. trinn. Vi har her tatt utgangspunkt i at vi på dette nivået tenker stort sett å produsere selv, og at gjenbruk handler om å revidere det man selv har laget tidligere (gjerne etter tilbakemeldinger fra lærer og medelever – her kan man legge et grunnlag for å tenke at man kan gjøre forbedringer og tenke mappevurdering) – det å bruke andres sammen med sitt eget legger vi mer fokus på etter 7. trinn. Ferdigheter og kompetanse har vi tenkt på denne måten:

Ferdighet

  • Skalere bilder slik at størrelsesforhold beholdes
  • Beskjære bilder
  • Endre farge og fargemetning
  • Bruke ulike effekter på bilder (gammel, s/hv, kullfarger, gjennomsiktig osv)
  • Plassere elementer forover/bakover
  • Endre skrifttype (font)
  • Høyre, venstre, blokkjustert, midtstilt
  • Vite at alle digitale produkter har en eier – det er noen som har rettigheter på produktet
  • Lage lenker under bilder for å vise til kilde – kopiere lenke og lime inn
  • Lagre og navngi filer på en hensiktsmessig måte for gjenfinning (ferdighetskurs med forslag til standarder)

Kompetanse

  • Velge «form» (uttrykk) på bildet for å understreke og framheve et budskap (f.eks. hvis gammelt skal man ikke bruke farger, men s/hv eller sepiatoner)
  • Velge utsnitt av bilde, kutte bort unødvendig «støy»
  • Velge bilde basert på oppgavens hensikt og form
  • Vurdere om valgt grafikk er lovlig å bruke
  • Velge fonttype, størrelse og farge etter oppgavens hensikt og form
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s