Før/ettertest sammensatt tekst 2 trinn [iktplan]

Produsere og bearbeide handler ikke bare om de rent tekniske ferdigheter i å lage en presentasjon, fra scratch eller gjennom å bearbeide hva andre har laget og mixe med sitt eget. Det handler mye om å være bevisst virkemidler, og hvordan man kan bruke disse til å fremheve et budskap. Vi har derfor forsøkt å starte en bevisstgjøring av hvordan elementer spiller sammen allerede fra de første årene i grunnskolen. Som vanlig tenker vi at lærer går gjennom presentasjon i plenum for å få et inntrykk av elevenes ferdigheter og kompetanse – og vi vil i planen og i powerpointen sette inn noen stikkord til hva vi mener man skal se etter. Ferdigheter og kompetanse har vi tenkt slik:

Ferdighet

  • Vite hvordan man lager store og små bokstaver (shift)
  • Vite hvordan man endrer farge og størrelse på bokstaver (fonttype og farge)
  • Finne bilder fra et clipartbibliotek tilhørende produktet man bruker
  • Sette inn et bilde, clipart eller annet visuelt element
  • Kunne bryte tekst rundt bilde

Et spørsmål som dukker opp er om man allerede her skal kjenne til hvordan man lagrer på disk – og om man eventuelt heller skal lage en sak på grunnleggende datamaskinbehandling (skru på, av, starte programmer, lagre, skrive ut osv).

Kompetanse

  • Plassere bilde i hensiktsmessig posisjon i teksten
  • Velge grafikk ut fra tekstlig innhold, tekst og grafikk understøtter hverandre
  • Velge skriftstørrelse, type og farge for å framheve budskap

Noen utfordringer som vi kanskje må tenke på allerede her er om elevene f.eks. tar bilde, video- eller lydopptak fra brett mobil osv og om hvordan de skal kunne bruke disse/overføre disse for bruk i egne produksjoner. Med brett/mobilbruk må vi kanskje også tenke på utfordringer i forhold til at informasjon kommer på engelsk (tekst/tale) – f.eks at det  dukker opp meldinger om f.eks. buy-ins eller andre oppgraderinger.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s