Nytt år og nye (refleksjons)spørsmål – (#1: hvor blir det av det hvite når snøen smelter)

01.01.14 at 15:28 1 kommentar

For en stund tilbake kommenterte en bekjent at jeg var omtrent som et barn på rundt 4-6 år når det handlet om å stille spørsmål. Med det mente min bekjent at hun syntes det var bra jeg stilte så mange spørsmål om verden rundt meg – at jeg ikke hadde stoppet med å bli fasinert og undrende. Jeg mener at det å stille spørsmål er måten man lærer på – og tror det er sunt å være undrende, jeg tror det er slik man lærer. Nå er det ikke alle spørsmål som er like gode, det krever trening å stille gode spørsmål. Lærebøker stiller få spørsmål, de presenterer stort sett faktastoff som bare skal absorberes – og spørsmålene handler veldig ofte om ren gjengivelse av det man har lest.

Jeg har skrevet mye om typer spørsmål de siste årene og holdt en del foredrag som går på akkurat dette, men tenkte jeg i 2014 skal stille enda flere spørsmål her på bloggen også. I dag kommer derfor det første av disse.

Dagens spørsmål kommer til meg her jeg sitter inne og ser ut, og er beregnet på de laveste nivåene i grunnskolen: Hvor blir det hvite av når snøen smelter?

Jeg er sikker på at mange av dere kan gi gode svar på dette, men forhåpentligvis har dere aldri tenkt på snøen på denne måten før. Kompetansemål knyttet mot et slikt spørsmål finner dere i naturfag, 2 trinn, forskerspiren

  • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
  • bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet
  • beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen

naturfag, 2. trinn, mangfold i naturen

  • bruke observasjoner til å beskrive kjennetegn ved årstidene og fortelle om hvordan man i samisk kultur deler inn året

naturfag, 4. trinn, forskerspiren

  • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert

naturfag, 4. trinn, fenomener og stoffer

  • gjennomføre forsøk som viser at stoffer og stoffblandinger kan endre karakter når de blir utsatt for ulike påvirkninger

Man kunne også lagt på kunst og håndverk – forståelse av farger og refleksjon, norsk – produsere sammensatt tekst om temaet, matematikk – innhente tallmateriale f.eks. om hvor mye vann det blir av en viss mengde snø osv.

Spørsmålet om man skal bruke tid på å finne ut hvor det hvite blir av er også noe jeg vil nevne, kanskje er det slik at dette er unyttig kunnskap i seg selv og noe man ikke skal bruke tid på (?) – samtidig tror jeg at det å bruke denne type innfallsvinkler til annet fagstoff kan virke motiverende. Unger har en tendens til å lete og finne svar hvis det bare er noe som trigger dem – og jeg tror spørsmål gjør akkurat dette.

Entry filed under: læring. Tags: , .

Et nytt år – vil det gi nye muligheter? (Refleksjons)spørsmål #2: hvor blir det av det grønne i bladene om høsten

1 kommentar Add your own

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,417 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: