Et nytt år – vil det gi nye muligheter?

01.01.14 at 12:58 Legg igjen en kommentar

Godt nytt år alle sammen og takk for det gamle. Fjoråret ga meg mange nye tanker, ny innsikt og mange nye bekjente – og jeg håper det skal fortsette i året vi akkurat har gått inn i. Det jeg ikke håper er at oppslag i mediene i år vil være av samme type som i fjor, f.eks. som årets siste innspill fra Oslo Unge Høyre om at man bør fjerne PC’er fra skolen. Jeg tror nok at de mener det godt, men sakene blir vinklet – og det som egentlig er fokus forsvinner rett og slett litt ut av fokus.

Unge Høyre peker i sine utsagn stort sett på at man trenger å vite mer om hvordan man skal integrere teknologibruk i skolen, og sier samtidig at de tror ikke at en PC til hver elev er løsningen. Kunnskapsministeren sier at lærerne er nøkkelen og sier at satsing på etterutdanning er viktig. Jeg mener nå fortsatt at dette må sterkere inn i lærerutdanningene, men selvfølgelig er det et behov også for de som allerede er i jobb om å tilegne seg slik kompetanse – og dette har vi sett i forskningen som har foregått; lærere har stort sett godt redskapskompetanse, men mangler kompetanse på god pedagogisk bruk. Rapporten som ligger til grunn peker på samme; manglende kompetanse på pedagogisk bruk og integrering av teknologi for å fremme læring + mangelfull klasseromsledelse. Det ligger derfor egentlig ikke noe nytt i disse utspillene, men de blir vinklet for å skape oppmerksomhet. Dessverre er det slik at utspillene blir tolket til at PC’er må ut av skolene av de aller fleste som leser oppslagene – og det er til stor skade både for skolen og for utviklingen.

Dersom man skulle forby PC fordi elevene gjør andre ting der er uansett et dårlig utgangspunkt som gir veldig dårlige vekstvilkår. For meg er det omtrent som om jeg når jeg så oppslag om drepte i trafikken, og så på statistikker over hvor mange som er bøtelagt for å være ruspåvirket eller kjører for fort – da kunne jeg f.eks. kommet til følgende konklusjon: la oss forby bilkjøring. Nå ville de fleste mene at dette var en håpløs løsning på problemene, og at vi heller må sørge for bedre opplæring, bedre veier og sikrere biler. Det er da ikke så langt til å tenke at det samme gjelder for PC i skolen; bedre opplæring i god bruk, bedre infrastruktur og ikke minst barn og unge som klarer å håndtere mediet – både teknisk (redskapskompetanse), praktisk (mer effektivt) og utstyrt med digital dømmekraft. I dag er det mange elever som, hvis vi bruker analogien videre, kjører på dårlige bygdeveier med gamle biler som er lite driftssikre og som har store utslipp. Det er klart at når man i tillegg skal slippe disse løs på de store motorveiene på kontinentet så mangler de både kjøreferdigheter de trenger og de blir sakkende akterut liggende i ytre høyre felt.

Det bringer også tankene tilbake til hva som før ble kalt ulandshjelp, eller bistand som vi nok heller sier i dag. Jeg husker oppslag hvor man hadde med seg ulikt teknologisk utstyr for å hjelpe fattige mennesker i fattige land – det var traktorer og skurtreskere for å bedre utnytte jorda. Det var elektriske pumper for å pumpe opp rent vann. Tanken var god, og det fungerte en stund. Problemet var at etter en tid, gjerne når hjelpearbeiderne var reist hjem, så ble utstyret stående ubrukt fordi man ikke visste hvordan det skulle vedlikeholdes, og man manglet reservedeler og drivstoff. Kanskje er det litt slik det har vært med satsingen i norsk skole også – man har nå sørget for å få ut teknologien uten å sørge for at forholdene er lagt til rette slik at det blir bærekraftig i lengden? Ville problemene i de fattige landene løst seg dersom man ikke sendte flere traktorer – og hva måtte man i så fall sørge for i tillegg?

I det hele tatt er det merkelig at oppslag handler om forbud, den tiden bør være forbi – og her bør også journalistene tenke seg om mer enn en gang. Hva gagner det landet Norge at vi får slike oppslag – og i alle fall når de sentrale diskusjonene havner i skyggen av spektakulære overskrifter? Er det et ansvar dere har lyst til å ha på deres skuldre? Jeg tror faktisk at man skal kunne lage godt salgbart lesestoff gjennom å se på muligheter og løsninger også – jeg synes mye av det jeg lærer om tema er svært spennende, så gi oss dette også

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , .

Bilder av elevene – noen ting å tenke på Nytt år og nye (refleksjons)spørsmål – (#1: hvor blir det av det hvite når snøen smelter)

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


