Hvem har skylden for global oppvarming [undervisningstips]

Jeg leter stadig etter gode eksempler på nett, og mener bestemt at man kan finne informasjon om det meste bare man er god til å søke og sortere. Dagens oppgave kan kobles også mot digital kompetanse; søk (finne motstridende informasjon), skape og formidle (lage presentasjoner for å framheve budskap) og kommunikasjon (presentere for målgruppe). Bildene i presentasjonen fant jeg på et interaktivt kart på National Geographic, og har derfor bare kopiert de ulike kartene og oversatt den korte teksten til norsk i presentasjonen under. Jeg tenker at denne type informasjon kan være med på å vise kompetansemål i naturfag, f.eks. etter 7. trinn, fenomener og stoffer:

  • gjøre rede for bruken av noen energikilder før og nå, og innhente informasjon og statistikk fra ulike kilder for å beskrive og diskutere mulige konsekvenser av energibruken for miljøet lokalt og globalt
  • forklare begrepet klima, kjenne til noen årsaker til klimaendringer og undersøke og registrere konsekvenser av ekstremvær

Naturfag, 10. trinn, forskerspiren:

  • innhente og bearbeide naturfaglige data, gjøre beregninger og framstille resultater grafisk
  • skrive forklarende og argumenterende tekster med referanser til relevante kilder, vurdere kvaliteten ved egne og andres tekster og revidere tekstene
  • forklare betydningen av å se etter sammenhenger mellom årsak og virkning og forklare hvorfor argumentering, uenighet og publisering er viktig i naturvitenskapen
  • identifisere naturfaglige argumenter, fakta og påstander i tekster og grafikk fra aviser, brosjyrer og andre medier, og vurdere innholdet kritisk

I samfunnsfag, 10. trinn, utforskeren:

  • bruke statistiske kjelder til å berekne og beskrive tendensar og variasjonar i samfunnsfaglege drøftingar og vurdere om statistikken gjev påliteleg informasjon
  • vise korleis hendingar kan framstillast ulikt, og drøfte korleis interesser og ideologi kan prege synet på kva som blir opplevd som fakta og sanning
  • reflektere over samfunnsfaglege spørsmål ved hjelp av informasjon frå ulike digitale og papirbaserte kjelder og diskutere formål og relevans til kjeldene

For å gjøre det ekstra interessant kan man se denne artikkelen hvor, etter sigende, Kinas statlige TV-kanal forteller om fordeler ved forurensing: http://world.time.com/2013/12/09/china-here-are-some-great-things-about-toxic-air/?hpt=hp_t3.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s