Å fly eller ikke fly – det er spørsmålet

10.12.13 at 14:18 Legg igjen en kommentar

Nå tror jeg at julefreden skal få senke seg litt over heimen, etter nok et par litt vel lange dager på reise. De som tror at det å fly er den mest effektive måten å komme seg fra A til B på bor nok ikke på mine kanter av landet. Søndag denne uka hadde jeg bestilt direktefly til Oslo, og tenkte også at jeg ikke skulle ta det aller seneste flyet denne gangen. Planen var å lande på Gardermoen kl.19.10 – noe som gjør at jeg da må reise hjemmefra ca 17.30. Dessverre kom det telefon fra flyplassen om at mitt fly var blitt innstilt. De kunne imidlertid sluse meg via Bergen, og så skulle jeg lande litt før ni om kvelden. Siden jeg var nødt til å komme meg østover virket dette som en god plan. Jeg måtte fortsatt reise hjemmefra 17.30 – og så ble flyet forsinket. Først satt jeg derfor fra 17.45 til vi kom om bord i flyet ca 19.15, og så litt ventetid for avising av flyet. Jeg tenkte at det begynte å spøke for flyet videre fordi det skulle reise fra Bergen i åttetiden. Nå viste det seg at dette flyet var forsinket også, og med jevne mellomrom ble det satt opp ytterligere forsinkelser – så her kom vi avgårde når klokken var 21.15 omtrent. Landet på Gardermoen ca ti, og så var det å løpe ut (og selvfølgelig lander man da på gate 19 som er eviglangt ute i den nye «tarmen») for å nå buss videre. Det gikk akkurat, og jeg kom fram til mitt bestemmelsessted ca tre timer etter planlagt ankomst. Men jeg var i alle fall framme.

Opp tidlig og først med bil til togstasjon for å ta toget i retning skolen jeg skulle besøke. Nå er det en togstasjon ikke så langt unna, men den er stengt for ombygging – og jeg måtte derfor av et annet sted og så buss for å komme dit jeg skulle. Etter ferdig kursholdning ble det buss til togstasjon igjen, og så flytoget til Gardermoen. Jeg var der ca 15.00. God tid for en gangs skyld og tid til en kaffe før kursen ble satt for Bergen. En halvtime forsinket inn til Bergen, men det var greit siden jeg likevel hadde 1,5 time før flyet skulle gå videre. Så ble neste fly forsinket, men ikke mer enn et drøyt kvarter og jeg så fram til å komme hjem. Alt lå til rette for en grei tur og landing – helt til vi kom til flyplassen. Underkjølt regn gjorde flyplassen til skøytebane, og etter noe sirkling ble kursen satt i retning Oslo. Fire timer etter avreise Gardermoen var jeg derfor tilbake på samme sted. Nok en gang venting og så nytt fly – denne gang til Førde. En stund så det ikke ut til at vi skulle lande der heller, men så kom vi ned. Klokken var nå passert halv tolv. Buss fra Førde var løsningen, og etter bussbytte var det strake veien i min retning. Litt før halv tre i natt kunne jeg derfor gå av bussen og vasse gjennom snøsørpe med min bagasje for å komme i hus, 11,5 timer etter ankomst Gardermoen første gang. Jeg kunne nesten kjørt fram og tilbake til Gardermoen på samme tiden.

Jeg var ikke den eneste med lang tur denne dagen. Noen av mine medpassasjerer hadde flydd fra Manchester, via København, til Bergen – for deretter å fly Oslo, over Sogndal, deretter til Førde og buss hjem. Takk og pris er det noen uker til jeg skal fly neste gang, og forhåpentligvis skal det gå greiere da – men disse forsinkelsene skjer altfor ofte til at det egentlig er akseptabelt. At ting skjer må man finne seg i, men når reisetiden blir så lang som den har vært mange ganger i høst så kan man lure på om det er verdt prisen (for her er det ikke konkurranse så for prisen av en tur til Oslo med fly kan jeg kjøre to ganger med buss og tre ganger med bil den samme avstanden). Heretter tror jeg det får bli nettopptredener som blir løsningen – og med litt flaks skal jeg faktisk få fiber denne uka.

Entry filed under: Privat. Tags: .

Hva PISA ikke forteller Hvem har skylden for global oppvarming [undervisningstips]

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed

Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

• 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry