Skape orden av kaos

De siste dagene har jeg lekt meg i inklewriter og laget en liten interaktiv bok med et tema som kanskje er mer spennende enn du skulle tro i utgangspunktet, nemlig vekt, meter og tid. Jeg har tatt utgangspunkt i en TV-serie som omhandler det med måling gjennom historien (Presisjon – målingen av alt). Selve boka kan du lese på denne lenka. Jeg er ikke helt fornøyd med strukturen min, og det kan nok tenkes jeg gjør om på den så den blir litt mer sømløs i formen. For de som ikke vil bla seg fram og tilbake har jeg også laget en litt ustrukturert pdf med det tekstlige innholdet (mer kaos enn orden muligens..)

Innledningen til boka er som følger;

Hvorfor er det så viktig å måle verden rundt oss? Hvorfor er dag og natt delt i 12 timer, og hver time 60 minutter? Hvem har egentlig bestemt hvor lang en meter er og hvorfor et sekund er et sekund? Hvorfor er det så viktig å kunne veie ting nøyaktig – og hvorfor sier vi at det er nøkkelen til økonomisk suksess?

I tillegg kan du tenke over følgende; Hvorfor er tid penger? Hva er egentlig en kilo? Hvorfor henger avstand og tid sammen? Hvorfor måtte vi få laget meter før vi kunne avgjøre hvordan en kilo skulle måles? Hvorfor er standardisering viktig?

Se også blogginnleggene «Vi måler og måler» og «Hva hvis? Tiden ikke var den samme overalt»

Legg igjen en kommentar

