En stor avsløring fant sted da jeg var i Bodø

23.11.13 at 00:11 2 kommentarer

De siste dagene har jeg tilbragt i Bodø, sammen med noen fantastiske lærere – engasjerte, motiverte og svært hyggelige. Der jobber de med problemorientert læring (PBL), noe som jeg synes er spennende.  Oppfølging etter disse to kursdagene blir det også – man har satt av fellestid til å jobbe videre, og jeg kan ikke understreke nok hvor viktig det er at ledelsen setter av tid og at strategien om dette er forankret i toppen.

At Alstad Barneskole er langt fremme i å tenke problemorientert læring og teknologi kan f.eks. videoen under illustrere. Roar Kristiansen viste oss hvordan elever har jobbet digitalt i samfunnsfag – og jeg syntes dette er noe som flere burde se – sjekk derfor denne lenka. Jeg ble rett og slett imponert over hva elevene hadde fått til.

Vi hadde også en teachmeet, og jeg tror at det må være den tredje i Norge hvis jeg ikke tar helt feil. Der fikk jeg høre noen flotte innlegg, blant annet en stor avsløring fra Anne Kristiansen fra UiN, og som jeg bare må dele med dere.

reinDet handler om reinsdyra til julenissen. Mange kjenner nok til forhistorien med diktet «A night before Christmas» hvor vi møter de åtte opprinnelige reinsdyrene som trekker nissens slede. Senere blir historien bygd på med Rudolf – som er den som da trekker fremst. Den vanligste oppfatningen er at dette er reinsbukker. Anne kunne derimot avsløre at det var nok ikke Rudolf vi ser avbildet sammen med andre bukker, det må være Rudolfa – reinsdyrene som trekker sleden må være simler (hunnrein) fordi bukkene feller gevirene før jul! Jeg siterer fra Wikipedia:

tarmBegge kjønn feller geviret årlig, men bukkene er først ute og feller det i november/desember. Når brunsten er over har ikke bukken lenger behov for geviret. Dette er praktisk for den kalvebærende simla, som da blir den dominante i matfatet og enkelt holder bukker og andre ikke kalvebærende dyr unna. Hun feller først geviret etter at kalven er født i mai/juni neste år. Oppdatert; nye opplysninger har kommet om dette – se kommentarfeltet under…

I forbindelse med historien hadde hun også med seg reinsdyrhorn som vi fikk kjenne på og føle vekten av – og hun kommenterte også hvordan det måtte være å bære med seg noe så tungt samtidig som man skulle ut og jakte på damene. Dere vet ikke hvor heldige dere er karer, som slipper slike utfordringer🙂

Anne hadde også et annet foredrag, mine tarmer, som også var spenstig og en veldig god måte å vekke interesse på. Hun hadde rett og slett strikket tarmsystemet for å kunne illustrere hvor mye det faktisk var plass til inni oss og hvor lang tarmen faktisk er. Det var bare så kult! For en måte å introdusere elevene for tema.

På bildet ser dere starten på tarmsystemet hengende nedover – det er tunge (den røde i enden) med spiserøret. Dere ser tynntarmen som strekker seg ut av bildet, og i midten finner vi lever, magesekk og galleblære. En ide for andre kanskje?

Entry filed under: IKT i skolen, læring. Tags: , , , , , , , .

Teknologi i undervisningen – høna eller egget? Sikkerhet på nett

2 kommentarer Add your own

  • 1. KINE  |  23.11.13, kl. 09:15

    Hei. Den delen med reinsdyra som trekker sleden bare må jeg kommentere🙂 Både Rudolf og de andre kjørereinene som trekker sleden er nok bukker – selv om de har gevirene intakte. Riktig nok feller ukastrerte bukker geviret i oktober/november etter at de er ferdige med brunsten. Samtidig er de så utmattede etter en lang brunst med mye aktivitet og lite mat at de ikke er egnet som trekkdyr.
    De kastrerte bukkene derimot, som det faktisk er vanlig å bruke som kjørerein, beholder geviret til mars/april. Siden de ikke har brukt opp kreftene på brunst, beholder de også kondisjonen utover vinteren, og er derfor å foretrekke som trekkdyr.

  • 2. evabra  |  23.11.13, kl. 10:57

    Fantastisk, jeg lærer mer om reinsdyr hver dag! Takk for kommentar.

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


