Selvfølgeligheter

Det slår meg mer og mer når jeg enten er på konferanser eller følger andre på stream at det er mye selvfølgeligheter som presenteres. Jeg er nok også skyldig i det selv – og skal forsøke å unngå dette framover.

Det jeg snakker om er utsagn fra scenen som

  • skolen er en levning fra den industrielle revolusjonen
  • samfunnet endres og blir stadig mer digitalisert
  • vi skal utdanne elever til en framtid vi ikke vet hvordan ser ut
  • vi må satse på kreativitet og utforskning i skolen
  • vi må lære hvordan vi skal ta i bruk teknologi
  • lærebøkenes tid er over, nå kommer de digitale ressursene
  • behovet for arbeidskraft endres
  • elevene må læres opp til å lære (livslang læring) fordi de vil bytte jobb oftere, teknologien endres raskt, vi får nye arbeidsoppgaver
  • måten elevene blir vurdert på skiller seg kraftig fra hva de il oppleve i arbeidslivet
  • osv, osv, osv, osv

Dette er ting «digitalmenigheten» kjenner godt til allerede så vi trenger ikke lenger å fortelle disse tingene til hverandre. Skal vi fortelle dem må det i så fall bli til nye målgrupper – de som ikke har hørt det ennå. Det jeg savner mest er kanskje noe som;

  • hvordan skal vi sørge for at elevene lærer å lære
  • hvordan skal vi forholde oss til nye teknologier slik at vi har en mulighet til å utnytte fordelene det vil gi oss og elevene
  • på hvilke måter skal vi sørge for at skolen ikke lenger blir en levning fra den industrielle revolusjon – hvilke tiltak må settes inn lokalt, nasjonalt og globalt
  • vi vet at elevene må lære samarbeid, problemløsning, kreativitet, utforsking, nettikette, nettvett, informasjonssøk og organisering osv – hva gjør vi for å nå målet

Dette er ting jeg skal holde i hodet i mine framtidige foredrag tenker jeg.

 

 

2 comments

  1. Det er en god refleksjon du kommer med over. I mitt perspektiv mener jeg det er for mange seminarer og konferanser om IKT og læring til at man i realiteten kan klare å fortelle noe nytt fra gang til gang. Dermed blir det selvfølgeligheter.

    Det som virkelig er den store utfordringen og som jeg er sikker på at mange vil være svært interessert i å høre mer om, er hvordan man klarer overgangen fra menighet til den store massen. Se foredraget til Simon Sinek og lytt spesielt på det han sier 11 minutter ut i foredraget om IDT.

    Det betyr ikke noe at man har med seg 15-17% av lærerne. De vil alltid bli med på det som er nytt og spennende uansett. Det er overgangen til de neste 35% som er interessante.

    Kom med fortellinger fra virkeligheten om dette, så er jeg helt sikker på at du får mange tilhørere. Lurer i grunnen på om det er noen som i det hele tatt kan si at de har klart dette…

  2. Takk for tips om video – skal sjekkes ut ganske snart 🙂 Det er mange konferanser i dag og jeg ser problemet med å komme med noe nytt – men vi ser også at folk dropper konferanser fordi det ikke er noe nytt å ta med seg også, og det er litt derfor jeg mener at vi må bruke mer tid på å se framover enn bakover 🙂

Legg igjen en kommentar

