Noen av dagens tweets som fikk meg til å tenke

14.11.13 at 14:45 2 kommentarer

Som de fleste vet eller har forstått pleier jeg å følge med på Twitter for å se litt hva som skjer rundt omkring i verden, for å få gode tips til informasjon om IKT, skole, utdanning og for å ha noen å spørre om ting eller diskutere med. Det er alltid mye godt å hente her.

Nå er det ikke sikkert at jeg har fått med meg alt som har blitt sagt rundt temaene her, men noen tanker måtte ned «på papiret»:

I forbindelse med SDU13 på Lillestrøm fanget jeg opp noen tweets som handlet om at læreboka var død, at det var de siste trykte lærebøker vi så nå om dagen. Dette har ført til diskusjoner som at det er ikke digitale lærebøker vi trenger, men digitale læringsressurser – og om lærebok virkelig er så dårlig.

Nå har vi hatt lærebøker lenge, og mange av oss har faktisk blitt «gangs menneske» selv med disse. Det at lærerens bruk av læreboka er avgjørende tror jeg er viktig som argument – det er en forskjell på å bruke den som et oppslags/informasjonsverk i sin undervisning og det å følge den slavisk fra side 1 til siste side bare for å være sikker på at alle har lest det de skal lese om et tema. Slik må det også være om man får digitale ressurser, det er lærerens bruk av dem som er avgjørende. Boka har noen ulemper som vi i dag kan fjerne; den er lineær, den er ikke audiovisuell osv. Dagens unge er vant til multimodalitet og da må man nok også tilpasse læringen til dette. Det jeg synes man i så fall må passe på er; dagens bøker oppfatter jeg som stort sett å være i de laveste sjiktene av taksonomiskalaen – de gjengir informasjon, til en viss grad tolker informasjon – men hvor har det blitt av analyse, syntese og evaluering. Hvor kommer diskusjonene inn? Er det i oppgavedelen – og er oppgavene gode nok? For øvrig har jeg et inntrykk av at når det gjelder digitale læringsressurser så blir disse ofte målt slik; er de gratis, slipper vi å laste ned – og da tenker jeg at vi begynner i feil ende.

En annen sak som kom opp var i hvilken ende man skal planlegge undervisningen. Jeg så at noen mente det måtte starte med mål, andre mente med elevenes forutsetninger. Personlig, og jeg får igjen minne om at jeg ikke er lærer, så mener jeg at det opplagt er målet som er viktig. Hva er det man skal ha lært når man er ferdig og hvordan gjenkjenner man dette – det må være utgangspunktet. Deretter må man ta hensyn til elevenes forutsetninger og interessert når man skal planlegge aktivitetene som skal føre fram til dette målet. Enkelte vil da få noen utfordringer i forhold til hva som er tilgjengelig av ressurser når man planlegger aktivitetene. Man kan tenke seg min vanlige analogi om husbygging som kan se ut som lista under, men jeg tenker at for å finne ut at man trenger hus og noe om ulike hustyper så trenger man kanskje noen basiskunnskaper også, f.eks. i form av læringsressurser på noen måte (basiskunnskap):

  • Først finner man ut at man må bygge et hus for å beskytte seg mot værkreftene (intensjon i kompetansemål)
  • Deretter må man finne ut hva slags hus man skal bygge ut fra sine behov (mål) og hvordan det skal se ut (vurderingskriterier)
  • Så kan man planlegge aktivitetene (grave ut tomt, legge ned vann/avløp, støpe plate osv) – og man kan legge inn sjekkpunkter (milepæler) for å se om man går i riktig retning
  • Her må man også tenke på at de som skal utføre aktivitetene (elevene) har forutsetninger for å klare arbeidet eller om man må begynne på et lavere nivå enn man hadde tenkt (hvis man aldri har brukt en hammer må man kanskje øve litt på dette før man starter husbygging). Utfordring hvis man tenker at dette er farlig våpen (stenge tilgang til deler av nett eller forby mobil/brett i timene).
  • Utfordringen er dersom man ikke har materialene man trenger (læringsressurser) – det er ikke lett å bygge hus dersom du f.eks. ikke har tilgang til sag og hammer. Man kan også tenke seg at det er problematisk om man må blande betong for hånd fordi det ikke er vei fram til tomta slik at man kan bestille all betong fra bil (dårlig infrastruktur)

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , , .

Selvfølgeligheter Her er skolene jeg skal være mentor for

2 kommentarer Add your own

  • 1. michaelfees  |  14.11.13, kl. 17:46

    Hi Eva, I like your analogy to the job building a house – it is more understandable. Michael

  • 2. evabra  |  14.11.13, kl. 19:06

    Thank you🙂 I like to visualize concepts to make them more understandable.

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


