Å se seg tilbake..

10.11.13 at 18:44 Legg igjen en kommentar

Tidligere denne uka hadde jeg en prat med en som jobber med IKT i en kommune, og han sa litt oppgitt at han av og til lurer på hva det blir ut av alt arbeidet. Prosjektene man setter i gang har en tendens til bare å bli en form for event som har en kort varighet. Det fører ikke til varige endringer i hvordan man driver sin undervisning. Nå er det nok også tilfeller hvor praksis faktisk blir endret, men jeg tror at i mange tilfeller så blir det bare noe man gjør som et slags kortvarig prosjekt. Hvordan er det med prosjekter du har vært med på – har det ført til varige endringer eller er det bare noe man ser tilbake på? Hvorfor er det i så fall slik? Handler det om at man ikke oppnådde det man ville eller var det ikke godt nok forankret? Jeg har en tro på at de fleste tilfeller handler det om det siste. Er det ikke slik at det oftest er ildsjeler som setter i gang noe i håp om å endre noe i skolen – og så blir det noe man jobber med nærmest isolert fra de andre? Ofte handler dette om å ta i bruk teknologi i undervisningen, det er liksom lettere å få gjennomslag dersom det er tiltak som leseopplæring eller satsing på matematikk. Jeg kan ikke understreke sterkt nok at skal man få til varige endringer handler det om å kjøre lengre prosesser, og de må være forankret i ledelsen og integreres i skolens strategi- og virksomhetsplan. Piloter – er som jeg har sagt før – egentlig en uting, det har en tendens til å bare være akkurat det. Man prøver noe i en uke eller en måned – deretter sier man noen ord om man syntes det var bra eller ikke, og så er man liksom ferdig. Enten bestemmer man seg for å gjøre noe eller så gjør man det ikke – så enkelt er det.

Jeg har snakket mye med mennesker på politisk nivå den siste tiden, dvs. kommunalsjefer, oppvekstsjefer, ordførere, rådmenn osv. Hver eneste gang sier jeg «det handler om dem, ikke om oss» – og ber politikerne ikke være proppen som hindrer elevene i å nå sitt potensiale. Hvorfor er det så vanskelig å se at man må legge forholdene til rette og satse på framtiden og det å gi gode vekstvilkår? Det handler aller mest om prioriteringer. Mye kan gjøres med lite penger, men noen områder må man faktisk legge ned noen kroner i hvis man skal jobbe med ferdigheter som er nødvendige i arbeidslivet – både i dag og i framtiden. Det jeg sliter aller mest med ute i skolene er nok dårlig infrastruktur, enten det er dårlig båndbredde, begrensninger på nett eller et håpløst påloggingssystem som gjør at det tar evigheter å koble seg på. Og dette skjer i 2013. Mye dårligere forhold på skolen enn de fleste har hjemme – og her skal de få sin opplæring! Det er ikke rart det går tregt med å integrere teknologi når det tekniske er en slik hovedutfordring.

Noe av det andre jeg ser tilbake på etter de siste ukene er at det er mange foresatte som har lite peiling på hvordan man oppfører seg på nett. De må faktisk ha samme opplæring som elevene i dette, og jeg får mange positive tilbakemeldinger om at dette er nyttig for dem. På den andre siden hører jeg fra lærerne at når det foregår uakseptabel oppførsel på nett, f.eks. tilfeller av digital mobbing – ja, da kommer de foresatte til skolen og håper at lærerne kan hjelpe til med å ordne opp med elevene, dette er noe mange foresatte ikke får til. Det er egentlig ganske trist.

Ellers har jeg snakket med ganske mange andre, og det slår meg at jeg stadig hører eksempler på dårlige sjefer rundt omkring i landet. Det er ikke slik at om du er god til en ting så vil du automatisk være en god sjef, kanskje snarere omvendt. Husk at det å være sjef handler om å sørge for at de ansatte kan gjøre en best mulig jobb – ikke at du skal kikke dem i kortene hele tiden på jakt etter eventuelle feil som kunne vært begått. Tillit er et nøkkelord. Handler det om frykt for egen stilling, at man skal sikre ryggen sin? For disse kunne jeg godt tenke meg å vise tilbake til et tidligere blogginnlegg om at det kanskje er du, som sjef, som er problemet – ikke de ansatte; https://evabra.wordpress.com/2010/08/23/hvorfor-jobber-ikke-de-beste-for-deg-ta-en-titt-i-speilet/

Entry filed under: Privat. Tags: , .

Mentoroppgave Kamikazepiloter

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


