Liten oppsummering og et par boktips

31.10.13 at 21:53 1 kommentar

Da var jeg hjemme etter en hektisk uke hvor jeg først har vært i Vågå. Det var faktisk her på flyplassen når jeg kom hjem at jeg ble klar over at det var blitt omtalt i lokalavisa – og så får jeg si at det å bli kalt «datanerd» var litt nytt å se på trykk for min del, og at jeg ikke sa noe om at det var skoleledelse som måtte til når det var uro i klasserommet – der sa jeg klasseledelse. Det jeg derimot sa om skoleledelse var at endringer krever forankring i toppen. Fort gjort å ta feil når man er journalist🙂 Uansett var det en hyggelig dag og mange trivelige lærere og skoleledere som var på besøk for å se hva de hadde fokus på i Vågåskulen. Jeg var her med Atea, og vi fikk også ta del i en liten verdenspremiere – de presenterte sin nye skoleportal akkurat her og akkurat da.

Fra Vågå til Larvik gikk turen videre, og for min del  var oppdraget der et foredrag på «Begeistringskonferansen» som er i regi av Vestfold fylkeskommune. Jeg snakket her om digital dømmekraft. 500 lærere var påmeldt og så vidt jeg kunne se måtte det ha vært godt planlagt for ting gikk greit gjennom dagen. Kudos til arrangørene for dette. Flere kjente fjes å se – vi er nesten som en stor familie etter hvert.  Jeg traff også noen twitterkjente som jeg ikke har møtt IRL før – alltid hyggelig! På konferansen hadde jeg gleden av å høre på Elisabeth Staksrud fortelle om barn og medievaner – og hun er alltid artig å høre på, i tillegg til at hun presenterer svært relevant og nyttig informasjon om temaet. Noe av det hun spurte lærerne om var om de kunne tenke seg å legge ut nakenbilder av seg selv på nett. Hun spurte om noen trengte lenger betekningstid, noe de fleste ristet på hodet av. Elisabeth sa at for de aller fleste av oss ville vi, uten å tenke oss nøye om, komme til svaret nei. For oss er det en automatisert prosess, men det som er litt mer skremmende er at hvis du stiller samme spørsmål til en 15-åring er risikoen til stede for at tenåringen faktisk tenker seg om, de veier for og mot. Vi må derfor lære dem opp til noen slike automatiserte responser. I enkelte tilfeller er tenking farlig. Elisabeth tipset meg om at hun var kommet med ny bok – og den har jeg selvfølgelig alt kjøpt og lest. Mye god informasjon fra forskningsprosjektene som hun har holdt på med – og boken heter «Digital Mobbing». Anbefales! Takk også til @hennlund som var vennlig nok til å kjøre meg til Tønsberg hvor et kveldsmøte med FU i Nøtterøy kommune stod på planen. De planlegger nå et storforeldremøte hvor tema skal være – og det er neppe en overraskelse – digital dømmekraft.

En liten prat med @turboluth fører meg videre til neste tips; boka «Jævla Drittsystem!» av Jonas Søderstrøm. Undertittelen er; hvordan IT-systemer kan ødelegge arbeidsdagen og hvordan vi kan få tilbake kontrollen. Boka er humoristisk på mange måter selv om tema er alvorlig. Forfatteren kommenterer blant annet det at mange arbeidsgivere mener at arbeidstakere ikke trenger opplæring i datasystemene fordi de er vokst opp med teknologi – så derfor får de ikke opplæring. Da sier forfatteren; jo, men de har også vokst opp med lekebiler – uten at de derfor får kjøre bil uten tilstrekkelig med kjøreopplæring likevel.

Denne ukas turer sluttet med nok et Atea-arrangement, en iPad-samling i Oslo. Også der var det digital kompetanse og digital dømmekraft som var mine temaer – veldig hyggelig opplevelse dette også. Nå er det oppgavelaging før uka er omme – og før det er ut på nye turer neste uke. Da går veien min til Hundsund – teknologiungdomsskolen på Fornebulandet – og deretter Bore skole på Jæren.  På begge disse stedene er det gjennomgang med både elever, lærere og foresatte om det å presentere seg på nett, ytringsansvar og etiske dilemmaer man kan stå overfor.

Minner ellers om konferansen 27. november om iktplan.no i Oslo – mer info på denne lenka.

 

Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , , .

Noen refleksjoner fra de siste ukenes konferanser Frykt er en sterk motivator

1 kommentar Add your own

  • 1. svenolafbrekke  |  05.11.13, kl. 14:30

    Hei Eva Har du fått sett på noen linker til det vi snakket om?

    Sendt fra min mobil telefon. Sven Olaf Brekke Rektor Odda ungdomsskole Twitter @svenolafbrekke 97558475

    > Den 31. okt. 2013 kl. 21:53 skrev «Eva 2.0» : > > >

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


