Noen frustrasjoner

22.10.13 at 11:00 3 kommentarer

Jeg har vært avgårde på flere konferanser de siste ukene, sist i dag på IKTsenteret sin om Læring for framtiden.
Det som slår meg mer enn noe annet er at man fortsatt snakker om hvordan man skal finne gode praksiser slik at man får endret lærerutdanningene – og man har et tidsperspektiv på 5 (+5) år for dette arbeidet (Senter for fremragende undervisning). Jeg synes vi har holdt på ganske lenge med å prøve å få god pedagogisk digital bruk inn i skolene – og jeg kan ikke forstå at vi da skal finne opp mye av hjulet på nytt og rett og slett komme i gang. Det er mange erfaringer fra både inn- og utland man kan trekke nytte av – og dette med teknologi er heller ikke helt nytt. Selv begynte jeg å bruke datamaskin i forbindelse med jobb i 1983! Hva er det da vi venter på? Er det noe her jeg ikke ser som tilsier at dette skal ta så veldig lang tid?

Vi snakker om visjoner, vi vet noe om hva som kommer framover – det er også mye vi ikke vet. Men skal vi vente på at vi vet alt da er vi for sent ute. Det blir som å vente på hvor fotballen havner før vi beveger oss, og da er resultatet gitt. Vi må bevege oss i den retningen vi tror ballen vil komme, og så får vi finne oss i at vi av og til løper i feil retning.

Vi setter i gang piloter, og ofte blir det bare piloter. Det blir, for meg, litt som budsjettkrisen i USA. Nå stod statsapparatet stille i 2,5 uker – en beregnet kostnad på 140 milliarder ..resultatet er at de nå bare har utsatt problemet til februar, ingenting er endret – kun mer kostnader på en allerede belastet økonomi (med mindre man mener at lønninger spart veier opp for kostnadene – frustrasjonene til de tvangspermitterte derimot er nok derimot ganske stor).

Vi har kursing og etterutdanning, man sier at utdanningen skal bli lengre – men skal det da være mer av samme? Studenter på lærerutdanningene er i snitt ikke så veldig fornøyd med opplæring i forhold til digital dannelse. Jeg snakket med noen fra en lærerutdanning i forrige uke og ga uttrykk for min frustrasjon. Tilbakemeldingen jeg fikk var at det var så kort tid og så mye å lære at de så nærmest på det slik at på skolen måtte de lære teorier på en begrensede tiden de hadde, mens lærerne ville jo alltid ha tilgang til slike som meg når de først kom ut i arbeid (!). Jeg ser også at mange gode rammeverk som eksisterer, praksiser vi får med oss fra utlandet, fungerende sosiale samarbeidsarenaer osv tydeligvis er helt ukjente områder for mange av de som jobber på lærerutdanninger (og verre; de som jobber med å endre disse utdanningene eller gi rammebetingelser for dem). Hederlige unntak her også selvfølgelig – men litt frustrasjon måtte luftes her i dag.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , .

Sitering, referering og plagiering [digital dømmekraft] Noen refleksjoner fra de siste ukenes konferanser

3 kommentarer Add your own

  • 1. Sidsel Anita Itland  |  22.10.13, kl. 12:04

    BRAVO!!!

  • 2. Ragnvald H-Larsen (@romerike)  |  22.10.13, kl. 18:15

    Bra Eva – det er visst ei som heter noe med Erna som skal løse alle problemer nå…. tror det ville vært lurt om du tok en telefon med henne… ( eventuelt en chat på twitter….)

  • 3. evabra  |  23.10.13, kl. 21:04

    Vi får håpe🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: