#KRLE eller #FRED

Jeg har ikke tenkt til å kaste meg ut i debatten om kristendommen må få en større plass i religionsundervisningen eller ikke, men bare et kort innlegg som baserer seg på en tweet fra @LarsMDG. Han skrev: hva med å gjøre om faget #KRLE om til #FRED – filosofi, religion, etikk og dialog.

Ja, nemlig – tenkte jeg. Er ikke hensikten med faget å gjøre elevene til selvstendig tenkende mennesker som kan samhandle med andre? Da må det vel være aller best å fortelle om ulike religioner slik at man selv kan finne ut hvor man hører hjemme – og sannsynligvis vil det for de fleste etnisk norske være slik at kristendommen er mest naturlig fordi det også er et uttrykk for en nasjonale identitet. Men det er viktig at uansett hva slags religiøs tilknytning man har eller ikke har at man faktisk kan forstå hverandre – og da må slike kulturelle forskjeller opp og fram i dagen. Hvis ikke får vi utstrakt fremmedfrykt – noe vi har i altfor stor grad allerede. Filosofi handler mye om det å forstå samspill mellom mennesker og respektere hverandre, og å trekke fram dialog som eget emne tror jeg kan være et lurt trekk. Så ja – la oss få faget #FRED – det er et fag som jeg har sans for.

Legg igjen en kommentar

