Interaktivitet og sosial kompetanse

02.10.13 at 09:51 Legg igjen en kommentar

Den siste tiden har jeg lekt meg mye med ulike verktøy for interaksjon i klasserommet – verktøy som er uavhengige av type utstyr (pc, mac, nettbrett, smarttelefon). Helt eksakt har jeg lekt meg med verktøy som Kahoot, Polleverywhere og Extreme Collaboration. Socrative kan også brukes i en slik sammenheng. Det viktige her imidlertid ikke verktøyet i seg selv – de fleste av disse er ganske enkle å ta i bruk – det er hva du bruker det til.  Disse verktøyene gir grunnlag for å skape demokrati i klasserommet – alle får sin stemme hørt, og uten at man trenger å si høyt hva man selv mener.

Utgangspunktet mitt har vært om det var mulig å lage noe fornuftig opp mot sosial kompetanse, og som kan utføres som en multippel Choice. Og det mener jeg er mulig. Det er måten man stiller spørsmålene på som er viktige og noen forslag jeg har laget er:

1. I friminuttet ser du at tre av de største guttene på ungdomstrinnet plager en medelev. Hva mener du er riktig å gjøre?

  • be dem om å holde opp
  • hente en lærer
  • være med på plagingen
  • gå vekk

2. Du får et bilde tilsendt på mobilen, og det er et bilde som er tatt av noen av jentene i klassen i det de kommer ut av dusjen i jentegarderoben. Hva bør du gjøre?

  • videresende bildet til andre i klassen
  • slette meldingen
  • sende meldingen til lærer
  • sende svar til avsender og si at du ikke ønsker slike meldinger

3. Du blir bedt med på kino av noen av de mest populære jentene i klassen. Du har veldig lyst, men har egentlig gjort en avtale med ei anna venninne – som ikke er med i denne gruppen. Hva gjør du?

  • takker nei og sier du har en annen avtale
  • takker ja og gir beskjed til venninnen om at du reiser på kino med noen andre
  • spør de «populære» om venninnen din også kan bli med
  • takker ja, og sier til venninnen din at du er syk

4. Du ser at en medelev sitter på Facebook i timen. Hva gjør du?

  • sier fra til lærer
  • går inn på Facebook for å se statusoppdateringen til medeleven
  • sender eleven en melding og sier at han/hun må følge med på undervisningen
  • ingenting, det har ikke noe med deg å gjøre

5. Du var på fotballkamp i går og har derfor ikke gjort leksene dine. Hva tror du lærer vil vite?

  • grunnen til at du ikke har gjort leksene
  • hva du kunne/burde gjort annerledes
  • en unnskyldning
  • resultatet av fotballkampen

6. En i klassen lukter det alltid svette av. Hva gjør du?

  • flytter deg unna
  • forteller det til vedkommende
  • gir vedkommende en deodorant og håper han/hun forstår hvorfor
  • snakker om det med de andre i klassen

Elevene kan svare, og fordelingen av svarene vil så kunne gi grunnlag for en diskusjon i klasserommet. Det er kanskje slik at det er enklere å ta opp ting når alle får uttale seg framfor noen få – og her vil jo tallenes tale være tydelig. Kanskje er det slik at den som oppfører seg uakseptabelt plutselig vil finne ut at ens egne holdninger ikke gjenspeiler holdninger i klasserommet generelt?

Man kan også kjøre rene ja/nei-undersøkelser og så diskutere svarene, f.eks.:

  • Er det mulig å ha mer enn en bestevenn?
  • Må alle i klassen være venner med hverandre?
  • Skal alle alltid få lov til å delta i lek i friminuttet med hvem de vil?
  • Bør elevene bestemme selv hvem de skal sitte ved siden av i timene?

Fritekst er også mulig som svar i f.eks. polleverywhere – og hvor man kan få opp svar enten som enkeltsvar eller at det genereres en ordsky. Med ordskyer spesielt er det viktig at man begrenser svaret til ett enkelt ord, alternativt må man bruke en tilde (en krøllstrek) mellom ordene for at de skal henge sammen. Her kunne man f.eks. spurt om:

  • hva er den viktigste egenskapen du mener en bestevenn må ha?
  • hva er det viktigste du tror du kan lære i skolen?
  • hva slags ferdighet/kompetanse – bortsett fra fagkompetanse –  tror du er viktigst i framtidens arbeidsliv?

Hva tror dere om denne måten å arbeide på – er dette noe som er interessant for dere? Jeg lurer litt på å melde inn en workshop-sesjon på noen konferanser framover hvor interaktivitet og det å lage spørsmålstillinger (også mot fag) skal være tema. Er det noe dere ville meldt dere på?

Entry filed under: IKT i skolen, læring. Tags: , , , , , , , .

Nøkkelord Hva er innsynsrett – og hva er hensikten?

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,693 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


