Nøkkelord

I dag et forslag til intro til begrepet nøkkelord – som er viktig i forhold til å gjøre gode søk. Å kunne gjøre gode søk er en helt vesentlig ferdighet fordi det finnes så enormt store mengder av informasjon på Internett – og det å kunne filtrere ned vil gjøre at man kan arbeide mer effektivt og lettere finne det man er på jakt etter. Opplæring i dette må derfor startes tidlig. Denne er tenkt nede rundt 2./3. trinn en plass – og fordi presentasjonen er animert har jeg i dag måttet lage film av den. Presentasjonen kan lastes ned som pptx her: nøkkelord.

Utgangspunktet mitt var en illustrasjon som jeg lagde i Creaza (tegneserie, univers Rødhette og ulven) – og hvor jeg tenker at man kan snakke om eventyret og gjøre noen refleksjoner rundt hva som vil være gode søkeord hvis man skal finne mer informasjon eller hele teksten til eventyret. Det er også et bevisst valg at søkemotoren jeg bruker her er Kvasir barn og ung – den fjerner en del «uheldige» søketreff og er derfor fin for de yngste.

Spørsmålet mitt er litt også om denne kan brukes inn mot iktplan.no under kompetansemål om «eleven skal kunne bruke nettleser og gjenkjenne søkefelt»; mestringsnivå 2 «eleven skal kunne fortelle hvorfor det er lurt å bruke flere søkeord».

Legg igjen en kommentar

