Kreativ tenking [rubrikk]

23.09.13 at 23:41 Legg igjen en kommentar

Jeg snakker mye om at vi må få kompetanse på f.eks. kritisk tenking, problemløsning, samarbeid osv. Samtidig så har jeg ikke sett så mange som vurderer akkurat disse tingene. Derfor ble jeg glad når jeg kom over blant annet denne rubrikken som omhandler vurdering av kreativ tenking (Rcampus). Det er alltid bra å få delt opp et tema i underområder – og jeg har derfor raskt oversatt denne. Siden det er alltid en utfordring at språket blir litt kunstig og oppstyltet når man oversetter vil gode forslag til forbedring av formuleringer mottas med takk. Hvis dette er en form for rubrikk som er interessant vil det komme flere – f.eks. innenfor det med samarbeid, problemløsning og kritisk tenking. Her er rubrikken som dokument: Kreativ tenkning rubrikk og her som pdf: Kreativ tenkning rubrikk

Kreativ tenkning er evne til å kombinere eller   syntetisere eksisterende ideer, bilder eller kompetanse på originale måter.   Det er også opplevelsen av å tenke, reagere, og arbeide på en fantasifull   måte preget av en høy grad av innovasjon, avvikende tenkning, og risikotaking.   Eleven må ha en sterk forankring i strategier og   kompetanse innenfor området for å lage forbindelser, og den kreative tenkeren   kan – på høyeste nivåer av ytelse – presse grenser ut i nye, unike eller   atypiske kombinasjoner, oppfatte nye kombinasjoner og bruke eller gjenkjenne   kreativ risikotaking for å finne en løsning.
Innhente kompetanse
Dette   trinnet refererer til å skaffe seg strategier og ferdigheter innenfor et   bestemt område (fag, tema)
Reflekterer: Evaluerer kreativ prosess og produkt ved   hjelp av område-aktuelle kriterier. Skaper: Oppretter et helt nytt objekt, løsning eller   ide som passer til området. Adapterer: Tilpasser seg et passende eksisterende   eksempel som passer til hans/ hennes egne spesifikasjoner. Modellerer: Gjengir et passende eksempel
Ta risikoer
Kan inneholde   personlig risiko (frykt for forlegenhet eller avvisning) eller risiko for at   man ikke fullfører oppgaven ved at man går utenom anbefalt veiledning gjennom   f.eks.å bruke nytt materiale, ta opp kontroversielle tema eller være talsmann   for upopulære ideer eller løsninger.
Søker aktivt ut og følger opp nye og potensielt risikofylte   retninger/ tilnærminger til oppgaven i det endelige produktet. Tar i bruk nye retninger eller tilnærminger til oppgaven i det   endelige produktet. Vurderer nye retninger eller tilnærminger uten å gå utenfor   veiledning for oppgaven. Holder seg strengt innenfor veiledning for oppgaven.
Løse problemer Ikke bare utvikler en logisk, konsekvent plan for å   løse problemet, men erkjenner konsekvensene av løsningen og kan uttrykke   grunner for å velge denne løsningen. Utvikler en logisk og konsekvent plan for å løse   problemet etter å ha valgt ut blant alternativene. Vurderer og avviser mindre akseptable måter å løse   problemet på. Bare en enkelt tilnærming blir vurdert og brukes til   å løse problemet.
Omfavne motsetninger Integrerer alternative, avvikende, eller motstridende perspektiver   eller ideer fullt ut Inkorporerer alternative, avvikende, eller motstridende perspektiver   eller ideer på en utforskende måte Inkluderer (anerkjenner verdien av) alternative, avvikende, eller   motstridende perspektiver og ideer i liten grad Erkjenner (nevner overfladisk) alternative, avvikende, eller   motstridende perspektiver eller ideer.
Innovativ tenking
Nyskapende   eller unik (ideer, påstander, spørsmål osv).
Lager en ny eller unik idé, spørsmål, format eller produkt   for å skape ny kunnskap eller kunnskap som krysser grenser. Lager en ny eller unik idé, spørsmål, format eller   produkt Eksperimenterer med å lage en ny eller unik idé,   spørsmål, format eller produkt Reformulerer en samling av tilgjengelige ideer
Forbindelser, syntese, omforming  Forvandler ideer eller løsninger til helt nye former. Syntetiserer ideer eller løsninger til en sammen-hengende helhet. Kobler ideer eller løsninger på nye måter. Gjenkjenner eksisterende forbindelser mellom ideer eller løsninger.

Entry filed under: læring. Tags: , .

Gode presentasjoner [sjekkliste] Nøkkelord

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: