Hva tenker dere på? Forbud mot brett og mobil

I forrige uke vedtok bystyret i Kristiansand et nytt ordensreglement (VG).  I  ordensreglement kan man lese følgende: «bare bruker mobiltelefoner, nettbrett og andre elektroniske enheter i opplæringssituasjon, når skolen har gitt tillatelse til dette» og «har tillatelse fra lærer før vi fotograferer og tar lydopptak i skoletiden».

I seg selv er ikke dette noen oppsiktsvekkende ord synes jeg, jeg synes faktisk at det er lærer som skal bestemme hva man skal bruke av utstyr og når det skal brukes – og jeg har i mange sammenhenger stått foran lærergrupper og sagt at det er de – lærerne – som må bestemme når det er greit å fotografere, ta video- eller lydopptak i timene.

Det jeg imidlertid synes er noe pussig og lite logisk i denne sammenhengen er blant annet utsagnene om digital mobbing. VG forteller at (Ifølge Fædrelandsvennen) oppgir syv prosent av elevene i femte til tiende klasse i Kristiansand at de er blitt mobbet to eller tre ganger i måneden eller mer. Ordføreren uttaler da følgende: «Det er kjent at mobbingen skjer elektronisk via media og mobiltelefoner. Dette er også noe vi ønsker å forebygge ved et forbud». Spørsmålene mine blir derfor følgende til Kristiansand bystyre; foregår mobbingen kun i skoletiden? Hva med fritiden? Ville ikke en bedre løsning være å arbeide med gode holdninger framfor å innføre et forbud?

Nå kan man kanskje gå tilbake til det jeg skrev over om at læreren er den som bestemmer når det gjelder hva man skal bruke og når – og at det derfor ikke er forbud hverken mot å arbeide med gode holdninger eller at man faktisk bruker teknologien når det er gitt tillatelse. Jeg frykter imidlertid at en slik sak har mer fokus på hva man ikke har lov til framfor å tenke på hvilke muligheter teknologien kan gi oss – det er i alle fall signaleffekten jeg tror dette vedtaket vil gi, selv om jeg håper jeg tar feil.

Et forbud kan skape mer ro i timene står det også i artikkelen, men jeg er fortsatt av den oppfatning av at dette handler mer om klasseledelse enn om teknologi. Det handler om å ha kompetanse på pedagogisk bruk av IKT. SMIL-rapporten, som jeg har nevnt i tidligere innlegg, peker i samme retning. Lærere som er trygge på sin IKT-bruk har mindre uro i timene enn lærere som føler seg mindre trygge.

Man kan selvfølgelig spørre seg om hvorfor i alle dager slike situasjoner oppstår i utgangspunktet – er det oppveksten til ungene som gjør at de arver så dårlige holdninger i forhold til hvordan man skal oppføre seg mot hverandre. Bør foreldre settes på skolebenken for at de skal utvikle gode holdninger og få repetert «den gylne regelen» – ett eller annet sted lærer jo ungene at det er greit å mobbe andre og ikke følge med i skoletimene.

Slike forbud minner meg ellers litt om strutsen som stikker hodet i sanden. Tror bystyret at mobbing nå forsvinner eller at det blir et mye bedre læringsutbytte i skolen – gjennom å innføre denne type vedtak? Hva har bystyret ellers tenkt til å gjøre for å bedre situasjonen?

Hvis jeg skal sette ting litt på spissen og bli ganske usaklig i dag kan jeg også foreslå følgende to tiltak:

  • la elevene sitte enkeltvis i hvert sitt klasserom, da blir det ro i alle timer
  • be foreldre om å holde barna inne og avskåret fra elektronisk kommunikasjon også utenfor skoletiden, da vil det ikke foregå mobbing. Hvis de må utenfor huset så sørg for å gå sammen med dem slik at dere kan hindre stygg ordbruk eller håndgemeng dersom de møter medelever

Oppdatert: fra forskning.no har jeg hentet følgende utsagn:

Patchin forteller at elever som oppgir at lærerne deres har snakket med dem om akseptert oppførsel i digitale medier i mindre grad enn andre elever oppgir å ha vært utsatt for digital mobbing.

– Få lærere tar opp dette fenomenet i undervisningen, men vi ser at det er av signifikant betydning at de gjør det, sier Patchin.

Så til bystyret i Kristiansand: jeg kommer gjerne og forteller om dette – digital dømmekraft er noe av det jeg er aller mest ute og snakker om nå om dagen.

Advertisements

9 comments

  1. Godt bidrag i debatten som har oppstått etter at forbudet mot mobil++ kom i Kristiansand-skolene. Er selv lærer, jobber mye med IKT i undervsiningen, og blir ofte rådført i saker som dreier seg om digitalt mobbing. På vår skole har tilfellene med digital mobbing i all hovedsak startet på fritiden, men som alle annen mobbing dras problemene inn i skolehverdagen, og vi som jobber der må ta tak i dem. Jeg kan derfor ikke forstå at det vil bli mindre mobbing med forbudet i Kristiansand-skolene, eneste veg mot et mobbefritt samfunn er holdningskapende arbeid.

  2. Så enig så enig. Jeg tror at det å prøve å skjule (les: forbud) virker mot sin hensikt og utsetter bare problemet til andre tider på døgnet. Viktigere å få det fram i dagen og lære gode holdninger. Takk for kommentar.

  3. Snakk om å gå baklengs inn i fremtiden. Har det tenkt på hvordan dette forbudet skal gjennomføres i praksis. Eller på hvilen konsekvens det medfører om elever bryter forbudet. Et slikt forbud gir ikke mening og vil undergrave respekt for bruk av regler i skolen.

  4. Ja, det er det nok. Uansett viktig å ha klare regler og at alle er innforstått med dem – men uheldig å lage vedtak som gir feil signaleffekt. Takk for kommentar.

  5. Jeg er enig i at mobiltelefoner kan legges bort mens undervisning pågår, med mindre mobilen er en forutsetning for å følge med på undervisningen. Jeg ser for meg at det enkelt kan løses ved at hvert klasserom har en safe bare læreren har tilgang til og at mobilene må legges i denne. Hva tror du om denne løsningen?

    Ellers reagerte jeg på det samme som deg: Forsvinner virkelig mobbing ved at mobilen ikke brukes i timene? Tror ikke det, men at andre tiltak kan virke slik.

  6. Jeg tror vi kommer til å se mye mer bruk av mobil i undervisningen framover, blant annet i forbindelse med tjenester som kahoot og polleverywhere. Ser også at mange bruker mobilen til å gjøre oppslag på Internett fordi det ofte er raskere enn å starte opp PC – og synes det er synd hvis man ikke ser potensialet i dette. Når mobil ikke er i bruk/skal brukes mener jeg den bør ligge i sekk enten avslått eller lydløs, men viktig at man har tydelige regler som blir etterfulgt – her kreves det at man skaper forståelse for hvorfor man har disse reglene. Ellers må holdningsskapende arbeid til – tror det er eneste som hjelper mot dårlig oppførsel. Nettvett og nettikette er viktige ferdigheter, og synes at dette bør ha større fokus – det vil alle tjene på. Takk for kommentar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s