4-dagers uke kontroversielt?


Overskriften var å finne i The Bulletin i slutten av august måned, og da fant jeg ut at jeg måtte lese artikkelen for å se hva det handlet om. Saken er at på en del skoler lar de elevene ha fri mandager, men lengre dager tirsdag til fredag. Mandagen bruker lærerne på planlegging av egen undervisning, samarbeid med andre og til kompetanseheving. Det finnes både tilhengere og motstandere av en slik praksis. Nå er det flere år siden jeg første gang møtte en norsk skole som brukte samme prinsipp, men forskjellen at der hadde elevene fri onsdager – og det var en onsdag jeg kom dit for å snakke med hele lærerkollegiet om bruk av ulike digitale verktøy.

Umiddelbart har jeg personlig litt sans for en slik ordning, dog med utgangspunkt i min situasjon – som skiller seg ganske mye fra en lærers, så det er sagt. Som forelder har jeg opplevd å ha barn med 4-dagers skoleuke (1-4 klasse), og da var det veldig fint at jeg kunne ha fri de samme onsdagene slik at jeg kunne være hjemme med dem. Dersom jeg hadde vært i full jobb på det tidspunktet ville det for ungene ikke være noen forskjell om de hadde 5 dagers skoleuke, og med opphold på SFO før/etter skoletiden – eller om de hadde 4 dagers skoleuke – med opphold på SFO på onsdagen. Jeg har også opplevd i årene etter barnetrinn at de startet 10 min tidligere, for så å avspasere en dag hver 6. uke – og denne dagen likte mine barn godt at de fikk samtidig som lærerne hadde den som planleggingsdag.

I dag ser jeg at det ofte er problem å få samlet alle lærere til kursing med mindre det er en planleggingsdag – og de er det jo ikke så mange av i året, og ofte er det allerede fullt program. Slik sett tenker jeg at hvis man har en felles dag i uka så ville akkurat den situasjonen bedres betraktelig. Opplevelsen jeg har er at på skoler så har man begrenset med fellestid for alle lærere i løpet av en uke, selv om man har tid til team/avdelingssamlinger. Jeg kan også tenke meg at med flere timer på 4 dager så blir det en utfordring med f.eks. å følge opp arbeid/lekser som elevene holder på med – det er tross alt begrenset med hvor mange timer man har på en dag.

Det som ville være interessant var å få noen innspill på hva som er den optimale uka – er det 4 eller 5 dagers uke, er det å kjøre blokkundervisning (at man har samme fag hele dagen, og ulike fag på ulike dager), er det å utvide dagene med 10 min hver dag for å skape rom for en avspaseringsdag for elevene med jevne mellomrom og hvor lærerne får flere hele dager til planlegging videre? Her har jeg helt sikkert mye å lære ennå 🙂

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s