4-dagers uke kontroversielt?

08.09.13 at 12:02 Legg igjen en kommentar


Overskriften var å finne i The Bulletin i slutten av august måned, og da fant jeg ut at jeg måtte lese artikkelen for å se hva det handlet om. Saken er at på en del skoler lar de elevene ha fri mandager, men lengre dager tirsdag til fredag. Mandagen bruker lærerne på planlegging av egen undervisning, samarbeid med andre og til kompetanseheving. Det finnes både tilhengere og motstandere av en slik praksis. Nå er det flere år siden jeg første gang møtte en norsk skole som brukte samme prinsipp, men forskjellen at der hadde elevene fri onsdager – og det var en onsdag jeg kom dit for å snakke med hele lærerkollegiet om bruk av ulike digitale verktøy.

Umiddelbart har jeg personlig litt sans for en slik ordning, dog med utgangspunkt i min situasjon – som skiller seg ganske mye fra en lærers, så det er sagt. Som forelder har jeg opplevd å ha barn med 4-dagers skoleuke (1-4 klasse), og da var det veldig fint at jeg kunne ha fri de samme onsdagene slik at jeg kunne være hjemme med dem. Dersom jeg hadde vært i full jobb på det tidspunktet ville det for ungene ikke være noen forskjell om de hadde 5 dagers skoleuke, og med opphold på SFO før/etter skoletiden – eller om de hadde 4 dagers skoleuke – med opphold på SFO på onsdagen. Jeg har også opplevd i årene etter barnetrinn at de startet 10 min tidligere, for så å avspasere en dag hver 6. uke – og denne dagen likte mine barn godt at de fikk samtidig som lærerne hadde den som planleggingsdag.

I dag ser jeg at det ofte er problem å få samlet alle lærere til kursing med mindre det er en planleggingsdag – og de er det jo ikke så mange av i året, og ofte er det allerede fullt program. Slik sett tenker jeg at hvis man har en felles dag i uka så ville akkurat den situasjonen bedres betraktelig. Opplevelsen jeg har er at på skoler så har man begrenset med fellestid for alle lærere i løpet av en uke, selv om man har tid til team/avdelingssamlinger. Jeg kan også tenke meg at med flere timer på 4 dager så blir det en utfordring med f.eks. å følge opp arbeid/lekser som elevene holder på med – det er tross alt begrenset med hvor mange timer man har på en dag.

Det som ville være interessant var å få noen innspill på hva som er den optimale uka – er det 4 eller 5 dagers uke, er det å kjøre blokkundervisning (at man har samme fag hele dagen, og ulike fag på ulike dager), er det å utvide dagene med 10 min hver dag for å skape rom for en avspaseringsdag for elevene med jevne mellomrom og hvor lærerne får flere hele dager til planlegging videre? Her har jeg helt sikkert mye å lære ennå🙂

Entry filed under: læring. Tags: .

Nye dyrearter Flere presentasjoner til iktplan underveis..

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,693 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


