Statistikk og korrelasjoner – og litt om qr-koder

18.08.13 at 10:45 Legg igjen en kommentar

I dag fikk jeg et tips vi @hennif på Twitter om de mest bisarre korrelasjonene, og med forslag om å bruke slike i undervisningen. Statistikk kan jo ofte vise helt feil årsak-virkningsforhold – og disse er gode i så måte. Hva f.eks. med at økt salg av iskrem fører til flere mord, at færre pirater fører til økt global oppvarming eller at økningen av antall Facebookbrukere førte til den økonomiske krisen i Hellas?

Jeg kunne derfor ikke dy meg for å lage et forslag selv, og tok utgangspunkt i SSBs database og fikk opp graf for hvordan navnet Eva har blitt brukt i befolkningen. Grafen for denne samsvarer i noe grad med de store verdenskrigene – og kan man da trekke slutningen om at jo flere som heter Eva jo større er sjansen for krig? Jeg la i utgangsforslaget mitt inn Utøya også, men fikk en liten korreks på at det kunne være sensitivt i forhold til at dette egentlig er humor – og det er jeg helt enig i, og har derfor fjernet den under.

Eva

Statistisk sentralbyrå er en fin kilde for å lage oppgaver hvor årsak-virkning blir riktig (eks flere mennesker fører til mer søppel) eller oppgaver hvor årsak-virkning overhodet ikke har noen sammenheng. Tolking av statistiske data er en viktig ferdighet, og jeg nevner også gapminder som jeg synes er en flott ressurs i så måte. Diskusjonsoppgaver er flotte i slike sammenhenger.

Jeg har også holdt på med en helt annen form for statistikk i helgen, nemlig gjennom å bruke polleverywhere for å innhente data. Takk til @pgelisa som har nevnt tidligere hvordan hun har brukt verktøyet. Det er ikke så ulikt Socrative og Kahoot kanskje, men nå har jeg i uansett laget noen oppgaver som jeg skal ta med til Karasjok for å vise en type bruk av smarttelefon i undervisningen. På noe tilsvarende måte fungerer også Extreme-Collaboration som jeg nevnte i et tidligere blogginnlegg – den er et tillegg i notebook-programvaren for Smartboard. Fordelene med slike spørreundersøkelser er mange; alle får en stemme, du kan sjekke forståelse, brainstorming osv.

pollOppgavene fungerer slik at jeg har en PowerPoint som jeg viser fram, og så kan deltakerne sende inn besvarelse gjennom å være på nettside (enten på pc/mac/brett/telefon) eller gjennom å bruke twitter. Det er også mulig å sende inn som tekstmelding, men det har jeg valgt å la være pga kostnaden. Man får opp spørsmålene og sender inn svar enten som fri tekst eller velge mellom alternativer. Man kan bruke både tekst og bilder i spørsmålene. Resultatet framkommer i powerpointen med en gang – enten som statistikk (flervalgsoppgaver) eller som tekst på slide (fri tekst-svar). Jeg hadde litt problemer først med å få alt til å fungere slik jeg ville så et par tips på veien; sørg for å laste ned add-in for PowerPoint slik at du faktisk får fram undersøkelsen (du logger deg på polleverywhere gjennom tillegget i PowerPoint). Det andre var at i oppsettet så velger du hvordan de skal svare, og under innstillingene finner du Web Devices on – og sørg for å trykke på linken der slik at du kan få reservert din side (slik jeg har valgt at min skal hete Evabra – da blir det mulig med fritekst-svar).

Det tredje tipset handler mer om brukervennlighet. Jeg har på første slide i presentasjonen lagt inn en QR-kode som man kan scanne og som fører direkte til siden pollev.com/evabra uten at man trenger å skrive inn nettadressen. Dette for å gjøre det enklere å ta i bruk. Slike kodegeneratorer finnes det mange varianter av – og jeg brukte denne gangen qrgenerator (URL-valget). Telefonen må naturligvis ha installert en app for å lese av slike koder, men det finnes mange å velge blant. Skal man ha en litt mer fancy kode enn bare å legge opp en i svart/hvitt er det selvfølgelig muligheter for det også. Under et eksempel på en kode hvor jeg har lagt på fritekst som eksempel på hva som kan komme opp, og denne er også dynamisk. Det vil si at jeg kan lage en qr-kode, og så kan jeg endre hva den skal gjøre framfor å lage en ny qr-kode for hver gang (f.eks. at jeg kan endre lekseplan fra uke til uke framfor å lage en ny qr-kode for hver uke). Slike qr-koder kan du lage på f.eks. uqr.me – da får du gratis en dynamisk qr-kode når du registrerer deg.

dynamiskqr

Advertisements

Entry filed under: IKT i skolen, læring, web2.0. Tags: , , , , , , , .

En tur til Sola På vei mot Finmark

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 509,969 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 317 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 317 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: