En tur til Sola

16.08.13 at 20:07 2 kommentarer

I dag gikk turen til Sola og ikke sola – paradoksalt nok var det regn i dag, ingen sol å se. Likevel en veldig hyggelig dag hvor jeg fikk snakke mye om mitt «hjertebarn» for lærere fra hele kommunen. Jeg fikk anslått at det var et sted mellom 350 og 400 lærere tilstede i dag, og det betyr at denne uka har jeg hatt drøyt 500 lærere på kurs. Slett ikke verst om jeg skal si det selv – og selvskryt kommer som kjent fra hjertet så det skal man høre på🙂

Hjertebarnet mitt er, for de som ikke er klar over det, digital dømmekraft (OneNote er kanskje tvillinghjertebarnet så det er sagt). Det er så viktig at man lærer seg normer og regler for hvordan man skal ha tilstedeværelse på nett, og som jeg har sagt så mange ganger før; det må læres i skolen, vi kan ikke stole på at de lærer det hjemme. I dag har det derfor vært mye fokus på personverndelen av digital dømmekraft – fra hvordan beskytte meg selv til hvordan presentere seg på en god måte. IKT-senteret har som nevnt overtatt også drift og videreutvikling av denne portalen, men den ligger gratis tilgjengelig for alle på digitaldømmekraft.no. Som jeg nevnte for lærerne i dag kan alle ressurser lastes ned og omarbeides slik at de passer til hvordan du vil bruke dem.

Jeg synes det er flott at Sola kommune er så tydelige på at digital dømmekraft er et fokusområde for dem – gjennom at jeg får så god tid som i dag, og for så mange lærere på en gang. Kommunen har også tatt til seg iktplan.no og holder på med å tilpasse den slik at den er tilpasset de ressurser og mål de har satt seg, og jeg vet de tenker på hvordan den skal implementeres på en god måte. Jeg skal i alle fall følge med for alle gode ideer for å fremme god implementering er verdt å ta med seg. Takk til dere på Sola for at jeg fikk være med i dag, og skulle gjerne vært og hørt på foredraget om arbeidsglede som kom etter lunsj – håper dere har hatt en fin dag🙂

Begrepet digital kompetanse og hensikt med rammeverk for digitale ferdigheter (min tolkning) var også tema i dag – og disse presentasjonene har jeg lagt lenker til i forrige blogginnlegg.

Selv om jeg har vært på litt av en rundtur denne uka så har jeg likevel begynt å se på et par saker som jeg tenkte jeg skulle kommentere i nær framtid. Det ene er rapportene fra NTNU om vurderingspraksiser (som jeg absolutt ikke ville funnet på Udir sine sider hvis jeg ikke hadde sett direktelenken som @hennif la ut på Twitter – selv om jeg visste de lå der var de kjempevanskelige å finne ved bare å gå på udirs hjemmeside) – jeg syntes dette var interessant lesning og hvor funnene burde føre til noen endringer….Det andre jeg har sett litt på er Udirs ståstedsanalyse – nå i ny drakt som det står. Jeg antar mange skoler bruker denne og lurer veldig på hva slags erfaringer de har med den. Mitt første ankepunkt er litt noe av det som jeg gjenfinner i rapportene fra NTNU nevnt over (de peker på at forståelse/tolkning er svært ulik på skolene)  og som jeg har nevnt utallige ganger selv i forhold til rammeverk; her er det mange ting som er for utydelige og som kan tolkes vidt forskjellig. Hva slags resultat forventer man å få når man f.eks. stiller dette spørsmålet i kategorien tilleggstema grunnleggende ferdigheter: «Lærerne vektlegger at elevene skal bruke digitale verktøy på en forsvarlig måte» – hva skal dette tolkes som? Validitet og reliabilitet er to stikkord som slår meg med en gang. Jeg tenker også at det utviklingsarbeidet som skal settes i gang etter at man har gått igjennom kunne sikkert mange trenge hjelp til…..bare nevner det. Jeg får se om jeg får ånden over meg til å skrive enda mer om disse siste sakene i overskuelig framtid.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , .

Røros – noen stikkord Statistikk og korrelasjoner – og litt om qr-koder

2 kommentarer Add your own

  • 1. Kirsten Fuglseth  |  16.08.13, kl. 20:40

    Kloke betraktninger må jeg si ..

  • 2. evabra  |  16.08.13, kl. 21:52

    Takk🙂

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


