Horten og SmartBoard – og litt om Røros, Sola og Karasjok

Da har jeg vært en tur på Sentrum skole i Horten på planleggingsdag med workshop i forhold til hvordan man kan bruke digitale tavler i forbindelse med leseopplæringen. Lesing er viktig – i alle fag! En av tingene som kanskje ikke alle har fått med seg er at det finnes en Add-On til Notebook (programvaren for SmartBoard) som heter Extreme Collaboration. Den kan lastes ned gratis her, og den blir da tilgjengelig som et verktøy når du åpner Notebook. Add-onen gjør at elevene kan sende respons direkte til notebook via nettbrett, pc eller smarttelefon – og i går brukte vi den både til å sende tekst og bilder.

Ellers kan jeg fortelle at vi som deltok ble svært imponert over hva lærerne fikk til i løpet av dagen, og forhåpentligvis hadde de også en god dag sammen med oss. Jeg skal sannsynligvis tilbake til Horten i overskuelig framtid – da for å snakke om digital dømmekraft med foreldre, elever og lærere.

Akkurat nå sitter jeg og jobber fra et hotellrom på Røros, her (ikke på hotellrommet, men på Røros vgs) skal jeg ha kurs i morgen i blant annet OneNote, Windows in the Classroom og Digital klasseromsledelse. Deretter går kursen til Sola kommune på fredag hvor jeg skal snakke om Digital dømmekraft for alle lærerne i kommunen. Over helgen går turen nordover, da er det Samisk vgs i Karasjok jeg skal besøke for å snakke om blant annet OneNote, klasseledelse og bruk av smarttelefon. Hektiske dager, men veldig hyggelig.

Andre ting du kanskje bør få med deg i overskuelig framtid er Atea sin konferanse for kommuner som foregår på Lillehammer 3. september (se tidligere innlegg) og Senter for IKT i utdanning sin konferanse i oktober – her er blant annet digital dømmekraft tema.

Legg igjen en kommentar

