Er kunnskap egentlig begrensende?

10.08.13 at 10:58 3 kommentarer

Siden jeg har hatt besøk noen dager av Lage og Magnus (satt opp i alfabetisk rekkefølge) har det vært drodlet rundt tema formell og uformell kunnskapsbygging – altså noe rundt hvor man lærer og når man lærer. Et av spørsmålene er om kunnskapen vi har faktisk begrenser vår evne til å tilegne oss ny kunnskap eller kompetanse.

For å illustrere ble det som eksempel trukket fram dette med å reise til storbyer. Hva er det vi gjør når vi kommer dit som turister? Jo, de fleste vil besøke de kjente plassene – been there, done that. Men vi lærer vel ikke så mye av det, er det ikke slik at vi bare bekrefter den kunnskapen vi allerede har  – gjennom å se med egne øyne? Hva med alle andre historier som ligger i storbyene – er vi åpne for å tilegne oss dem og lære noe mer og kanskje noe helt annet enn vi egentlig trodde? Er det slik at nysgjerrigheten ikke blir stimulert når vi har et sett med basiskunnskap med oss i sekken? Noen ganger er det vel også slik at det vi har med i sekken er direkte feilinformasjon også…

Hva trenger vi vite og lære – og kan vi lære mye av dette på en uformell måte gjennom å være åpne og spørrende? Kanskje vi i stedet for å bekrefte kunnskapen vi allerede har skal prøve oss som skattejegere ute på kunnskapsgraving? Det vil nok være slik at noen ganger når vi graver på stedet merket med X på gamle skattekart vil vi ikke finne noe av verdi – men tenk på de gangene stedet faktisk inneholder en skatt!

Entry filed under: læring, Privat. Tags: , .

Velkommen til konferanse Samarbeid blir bedre når vi har felles mål – og litt om lyddesign

3 kommentarer Add your own

  • 1. Lage Thune Myrberget  |  10.08.13, kl. 13:14

    Cool😉

    Lage

  • 2. Merete Bolstad  |  11.08.13, kl. 11:10

    Med tanke på kunnskaps bygging i forbindelse med reiser – og overført også i skolen så ønsker jeg å nevne http://www.geocacing.com. Når vi kommer til et nytt sted så går vi inn og ser om vi finner noen poster vi kan besøke i stedet for å rase rundt å ta bilder av alt det vi allerede har hørt om. På den måten får vi et innsyn i et lands kultur, vi treffer vanlige folk og vi får se steder som bare lokalbefolkningen vil fremheve. Som regel står det historikk og informasjon om de stedene vi besøker. Og refleksjon rundt det vi har sett kommer med i obligatorisk logg.
    Jeg bruker også dette i videregående skole på IKT servicefag der jeg underviser. Jeg tar ut poster og sender dem gruppevis på tur. Er med en av gruppene selv og «tvinger» uinnvidde lærere med på de andre😀
    På denne måten får vi se hvordan de fungerer i grupper. De selv ser hvordan det er å jobbe i grupper – de lærer samarbeid, de kommer seg litt ut.. IKT ungdomm rører seg ikke alt for mye🙂
    Videre må det logges og reflekteres. Innenfor eget fag har vi også dette med å prøve apper til mobil, og ikke minst lære seg gps. Det kan komme til nytte. En fin måte å variere undervisningen og det er noe elevene husker. De uerfarne klatrer ofte høyt og lavt,,, husker du da C … klatret øverst i treet og fant en nettkabel.. hva gjorde den der… var det den som var skatten. Alt i alt en morsom sak man kan gjøre med elevene sine. Passer helt ned i barnehage!

  • 3. evabra  |  11.08.13, kl. 13:34

    Geocaching er absolutt noe å tenke på når man er ute🙂 Her er forresten det NRK Beta skrev om det for en god stund siden: http://nrkbeta.no/2009/08/10/fritidsmoro-for-hele-familien/

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,693 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: