Er kunnskap egentlig begrensende?

Siden jeg har hatt besøk noen dager av Lage og Magnus (satt opp i alfabetisk rekkefølge) har det vært drodlet rundt tema formell og uformell kunnskapsbygging – altså noe rundt hvor man lærer og når man lærer. Et av spørsmålene er om kunnskapen vi har faktisk begrenser vår evne til å tilegne oss ny kunnskap eller kompetanse.

For å illustrere ble det som eksempel trukket fram dette med å reise til storbyer. Hva er det vi gjør når vi kommer dit som turister? Jo, de fleste vil besøke de kjente plassene – been there, done that. Men vi lærer vel ikke så mye av det, er det ikke slik at vi bare bekrefter den kunnskapen vi allerede har  – gjennom å se med egne øyne? Hva med alle andre historier som ligger i storbyene – er vi åpne for å tilegne oss dem og lære noe mer og kanskje noe helt annet enn vi egentlig trodde? Er det slik at nysgjerrigheten ikke blir stimulert når vi har et sett med basiskunnskap med oss i sekken? Noen ganger er det vel også slik at det vi har med i sekken er direkte feilinformasjon også…

Hva trenger vi vite og lære – og kan vi lære mye av dette på en uformell måte gjennom å være åpne og spørrende? Kanskje vi i stedet for å bekrefte kunnskapen vi allerede har skal prøve oss som skattejegere ute på kunnskapsgraving? Det vil nok være slik at noen ganger når vi graver på stedet merket med X på gamle skattekart vil vi ikke finne noe av verdi – men tenk på de gangene stedet faktisk inneholder en skatt!

Advertisements

3 comments

  1. Med tanke på kunnskaps bygging i forbindelse med reiser – og overført også i skolen så ønsker jeg å nevne http://www.geocacing.com. Når vi kommer til et nytt sted så går vi inn og ser om vi finner noen poster vi kan besøke i stedet for å rase rundt å ta bilder av alt det vi allerede har hørt om. På den måten får vi et innsyn i et lands kultur, vi treffer vanlige folk og vi får se steder som bare lokalbefolkningen vil fremheve. Som regel står det historikk og informasjon om de stedene vi besøker. Og refleksjon rundt det vi har sett kommer med i obligatorisk logg.
    Jeg bruker også dette i videregående skole på IKT servicefag der jeg underviser. Jeg tar ut poster og sender dem gruppevis på tur. Er med en av gruppene selv og «tvinger» uinnvidde lærere med på de andre 😀
    På denne måten får vi se hvordan de fungerer i grupper. De selv ser hvordan det er å jobbe i grupper – de lærer samarbeid, de kommer seg litt ut.. IKT ungdomm rører seg ikke alt for mye 🙂
    Videre må det logges og reflekteres. Innenfor eget fag har vi også dette med å prøve apper til mobil, og ikke minst lære seg gps. Det kan komme til nytte. En fin måte å variere undervisningen og det er noe elevene husker. De uerfarne klatrer ofte høyt og lavt,,, husker du da C … klatret øverst i treet og fant en nettkabel.. hva gjorde den der… var det den som var skatten. Alt i alt en morsom sak man kan gjøre med elevene sine. Passer helt ned i barnehage!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s