X er den ukjente fordi de ikke kan si sh i Spania

19.07.13 at 15:31 Legg igjen en kommentar

Noe kryptisk overskrift i dag, men svaret gir seg i denne korte videoen fra Ted.com


Jeg har svaret på spørsmålet vi alle har spurt. Spørsmålet er, Hvorfor er det slik at bokstaven X representerer den ukjente? Jeg vet at vi lærte det i mattetimen, men nå finnes den overalt i kulturen — X-prisen, X-Files, Prosjekt X, TEDx Hvor kom det fra?

For seks år siden bestemte jeg meg for å lære arabisk, som viser seg å være et superlogisk språk. Å skrive et ord, eller en frase eller en setning på arabisk er som å bygge en ligning, for hver del er ekstrem presis og inneholder masse informasjon. Det er en av grunnene til at så mye av det vi har kommet til å tenke på som vestlig vitenskap, matematikk og ingeniørfag var virkelig tenkt ut i de første århundrene av vår tidsregning av perserne, araberne og tyrkerne.

Det inkluderer det lille systemet på arabisk kalt al-jebra. Og al-jebr er grovt oversatt til «systemet for å forene ulike deler.» Al-jebr ble oversatt til engelsk som algebra. Ett eksempel blant mange.

Arabiske tekster som inneholder denne matematiske visdom kom til slutt til Europa — som er å si Spania — i det 11. og 12. århundre. Når tekstene ankom var det enorm interesse i å oversette visdommen til et europeisk språk.

Men det var problemer. Et problem er at det er noen lyder på arabisk som ikke kommer igjennom et europeisk stemmebånd uten mye øvelse. Tro meg på det. Og, disse lydene er ikke representert av bokstavene som er tilgjengelig i europeiske språk.

Her er et eksempel. Dette er bokstaven SHeen, og den lager lyden som høres ut som SH — «sh.» Det er også den første bokstaven av ordet shalan som betyr «noe» akkurat som det norske ordet «noe» noe udefinert, ukjent ting.

På arabisk kan vi gjøre den bestemt ved å legge til den bestemte endelsen «al.» Så dette er al-shalan den ukjente. Og dette er et ord som dukker jevnlig opp i tidlig matematikken, som denne utledningen fra 10. århundre.

Problemet for Middelalderens spanske lærde som hadde i oppgave å oversette materialet er at bokstaven SHeen og ordet shalan kan ikke gjengis til Spansk fordi de har ikke SH, «sh»-lyden. I samråd, lagde de en regel hvor de lånte CK-lyden fra antikkens Hellas i form av bokstaven Kai.

Senere, når dette ble oversatt til et vanlig europeisk språk, som er Latin, byttet de ut den greske Kai med latinske X. Og når dette skjedde, når disse tekstene var på latin, formet den basisen til matematiske lærebøker for nesten 600 år.

Men nå vet vi svaret til vårt spørsmål. Hvorfor er X den ukjente? X er ukjent fordi du ikke kan si «sh..» på spansk. (Latter) Og jeg tenkte dette var verdt å dele.

Entry filed under: læring, Privat. Tags: , .

Redusere antall privatister (?) Avis-overskrifter [oppgave]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,762 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: