Redusere antall privatister (?)

17.07.13 at 10:57 Legg igjen en kommentar

I dag må jeg bare kommentere en artikkel i Dagbladet med overskriften «Ønsker karantene for studenter som vil ta opp eksamen».  Utdanningspolitisk talsmann for FrP, Tord Lien, sier blant annet:

«Vi må hindre misbruk av privatistordningen. Klart du skal få ta opp igjen fag, men etter andre gang mener jeg du har fått sjansen din, sier han til Klassekampen.»

Også departementet uttaler seg:

«Vi er bekymret for den formidable økningen privatister og ser behovet for å vurdere tiltak som kan begrense omfanget, sier statssekretær Elisabeth Dale (SV) i Kunnskapsdepartementet.»

Jeg må si jeg lurer litt på disse uttalelsene. Er det slik at man tror at det å kunne ta opp eksamen på nytt fører til at man bruker studier som sovepute fordi det er så enkelt å gå opp igjen på nytt? Tror man at det øker frafallet? Jeg tror heller det handler om at de som ønsker å forbedre karakterer for f.eks. å komme inn på studier med høyere poengkrav enn det man har ser positivt på muligheten – de jobber mot et mål, og noen ganger er det slik at det ikke alltid klaffer helt på den ene dagen man skal avlegge eksamen. Tror man at de som er skoleleie bruker tiden til å «sløve» faktisk tenker at de skal ta opp igjen fag og bruke enda lenger tid på skolebenken?

Det er ikke det at jeg ikke har møtt studenter som har møtt opp og levert blank besvarelse med tanke på å ta ny eksamen etter sommerferien eller i slutten av neste semester. De innser at det går ut over dem selv, men det er en prioritering de har gjort – selv om de bruker lenger tid og kanskje pådrar seg mer studiegjeld. Men jeg har også sett elever i videregående som gjentatte ganger har gått opp til eksamen, nettopp for å komme videre på det de har lyst til å gjøre. Er det ikke bedre at de faktisk får lov til å studere enn at mulighetene begrenses? Hva tenker man at disse skal gjøre hvis de ikke står til eksamen og hvis de da blir utestengt i en periode på f.eks. 2 år? Tror man at pisken vil føre til at man presterer bedre – i så fall skiller dette seg fra hvordan man driver business ellers (med noen unntak riktignok).

Utsagnet om at det er formidabel økning av privatister og behov for å vurdere tiltak som begrense omfanget lurer jeg veldig på hva som ligger bak. Er det dårligere å ha privatister enn elever i offentlig skole – og i så fall hvorfor? Handler det mest om at de som har råd til å gå på private skoler eller som har ressurser nok til å lese på egenhånd får muligheter mens de som ikke har det må tilpasse seg offentlig skole – i så fall må man gjøre noe med den offentlige skolen da, og det å sette elever i karantene fordi de ikke står etter to ganger er da neppe noen god strategi.

Ser man mot trendene i utdanning som går på adskillig mer selvregulering, igangsetting av MOOCs, kompetansebasert undervisning (og derigjennom tilpasset opplæring) så virker disse utsagnene spesielt merkelige. Når det gjelder virksomheter pleier vi å si at alle prøver å opprettholde det problemet de er en løsning på, f.eks. er musikkbransjen en løsning på det å levere musikk til folket. Samtidig vil de som ikke henger med i utviklingen tape, for musikkbransjen har det betydd at det å gi ut ting på CD (eller vinyl) nå ikke er like aktuelt som før – annet enn til helt spesielt interesserte. Det er nesten ingen som laster ned musikk lenger, de fleste streamer. Tilpasser du deg ikke endringer i omgivelsene er du ute av spillet. Det må også skolen snart se, og sitatene fra artikkelen kan tyde på at de ikke har sett dette ennå.

Entry filed under: Kunnskapsledelse, læring. Tags: , , .

Diskusjonsplansje X er den ukjente fordi de ikke kan si sh i Spania

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,693 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


