Foreldres ansvar for unges nettoppførsel

15.07.13 at 13:55 Legg igjen en kommentar

Jeg prøver å komme meg litt ajour igjen etter ferieopphold i varmere strøk, og noe av det jeg har bitt meg merke i er den svenske dommen over ungdommene som oppfordret andre til å legge ut bilder av hvem som var de største horene og horebukkene på Instagram – se lenkene under:

I seg selv er det skremmende at ungdommer gjør slike ting, men vi har sett det mange ganger etter hvert. Hva er det som driver dem? Er det for å være morsomme eller tøffe – eller er det ren ondskap? Man kan av og til lure. Uansett vitner det om dårlig (digital) dømmekraft, manglende empati og forståelse.

Også foreldrene ble gjort ansvarlig for erstatningssummen på grunn av manglende tilsyn. I dommen sies det at de har ikke foretatt seg tilstrekkelig for å forhindre at tenåringsdøtrene begikk lovbrudd (æreskrenking) på nett. I kommentaren sier Aftenposten at dette var en dom som man også kunne tenkt seg ble avsagt i en norsk domstol – og spørsmålet nå blir hva kan foreldre gjøre for å ha «gjort tilstrekkelig»? Hvor mye følger du med på hva de gjør? Jeg ønsker kommunikasjon framfor overvåking, men ser klart at en slik dom vil gjøre at mange heller tilbake til overvåking i stedet for. Diskusjonen blir viktig, men vanskelig.

At slike saker havner i domstolene og får fellende dom, at handlingene får konsekvenser, mener jeg er helt riktig. Utfordringen blir å sørge for god nok opplæring til at man ikke begår slike lovbrudd, eller for den saks skyld ikke oppfører seg upassende. Kanskje er det slik at det vil trekkes i retning av at foresatte også vil bli holdt ansvarlig dersom barna publiserer ting som seg selv som er uheldige? Jeg tror nok den er mindre sannsynlig, men ser helt klart at det kunne hatt noen fordeler. Litt slik som jeg pleier å si ute; det er ingenting som hindrer oss i å publisere uheldige ting om oss selv – dessverre.

Det er ingen grunn til at vi i Norge ikke skal bli best på nett, og tenk for en fordel våre barn ville fått i forhold til å finne informasjon, til å presentere seg på en god måte, sikre seg selv og vite hvordan de kan være gode redaktører for sine publiseringer. Men det krever at vi er enige om at det er dit vi vil, og da må vi få på plass opplæringen (den må foregå på skolen skal vi sikre at alle lærer dette) og alle må aktivt engasjere seg i dette arbeidet. Dette blir en av mine hovedprioriteringer kommende skoleår.

Oppdatert: fra en bekjent har jeg fått følgende to spørsmål som jeg syntes var interessante:

  • Hva sier dommen om hvorvidt jentene som la ut bilder faktisk la ut bilder de som var mest horete og største horebukker? 
  •  Var jentene varslere på lik linje med Snowden? 

Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , , , .

Sommertanker Diskusjonsplansje

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: