Sommertanker

Da setter ferien straks inn for de aller fleste og jeg tenkte å avslutte med noen tanker slik på tampen. Det blir nok noen blogginnlegg i sommer også, men ikke så mange som i resten av skoleåret. Min sommer skal brukes mye på å planlegge neste år, for det ser ut til å bli hektisk. Allerede nå er mye av høsten booket inn, og jeg har nye (og spennende) prosjekter som skal i gang. Noe av det som skal på plass i sommer er noe arbeid med dømmekraft i fag – og det er også et nytt bokprosjekt under planlegging. Jeg følger med på hva som skjer med prosjektet om personlig læringsarena (PLA) – så får vi se hva det bringer med seg til høsten.

Undervisning eller læring? I en fylkeskommune hørte jeg at man ønsket å skifte ut ordet undervisning med læring i alle sine dokumenter – bare for å markere at det handler om læringen og ikke en opptreden/monolog. Jeg er helt enig, og har tidligere skrevet noe om at man kanskje heller bør spørre seg «hva skal mine elever lære i dag» framfor å stille spørsmålet «hva skal jeg undervise i». Dette er en generell betraktning som gjelder all læring, ikke bare den digitale.

Teknologisatsing skjer også i utlandet, blant annet med Obamas initiativ ConnectEd hvor man satser på å få 99 % av amerikanske elever koblet til bredbånd i løpet av neste femårsperiode – og i tillegg ønsker man å øke lærernes ferdigheter i å bruke teknologi for å styrke læring og å få næringslivet til å investere i utvikling av utstyr og innhold for utdanning. Dessverre er det slik at infrastrukturen og innhold for skole fortsatt har en lang vei å gå i Norge, og det å undervise med teknologi er det ikke mange som er gode i ennå. Fortsatt handler det litt for mye om ferdigheter i håndtere programvare og tjenester, og for lite om holdninger og hensikt. Lærerutdanningene mangler mye her på å være oppdatert på dette området, og etterutdanningen har egentlig ikke endret seg så veldig mye siden den tiden man trodde at det å bruke IKT i skolen f.eks. handlet om å bli god i photostory. Imidlertid er det noen initiativer på gang som jeg følger med på – så det er håp i hengende snøre.

Jeg har snakket mye om forskjellen på kunnskap og kompetanse, og noe av det som har kommet fram i ulike rapporter fra utlandet er at teknologi ofte brukes for lavere orden tenking og kunnskapstilegnelse og lite på høyere orden tenking og kunnskapsbygging (eller tilegnelse av kompetanse som jeg ville uttrykt det). Det er nok den triste sannhet i store deler av Norge også, noe som for så vidt kommer fram i den norske SMIL-rapporten. Dette gjør at vi får diskusjoner (ofte i mediene) om at teknologi ikke virker, at det er en bløff og at det er en tidstyv. For de av oss som ønsker teknologien velkommen kan det derfor være lurt å tenke over hvordan vi presenterer det å bruke teknologi – og i dag har jeg derfor raskt oversatt noen utsagn fra Edutopia som jeg syntes var et godt utgangspunkt i så måte;

  • Ikke snakk om statistikker, modeller, systemer og effektivitet.
  • Ikke bruk sjargong.
  • Snakk om fordelene og ikke om implementering.
  • Det handler om «å investere i våre barns framtid», ikke «investere i teknologi»
  • Det handler om «verktøy for læring», ikke «digitale ressurser»
  • Det handler om «hvordan teknologi kan berike læring», ikke «hvordan vi kan integrere teknologi i undervisningen»
  • Det handler om «aktivt engasjement», ikke «relevansbasert»
  • Det handler om fleksibilitet

De trekker også fram noen nøkkelpunkter når det gjelder hvordan mennesker ser på utdanning, og hvordan man kan forme budskapet etter disse;

Utdanning er en rettighet.

  • Vi må gi alle barn en mulighet til å lære med teknologi for det 21. århundret
  • Det er vårt ansvar å sørge for at barna ikke bare får en god utdanning, men en god utdanning som også forbereder dem for 21. århundrets jobbmarked

Hvis du arbeider hardt vil du komme langt.

  • For å møte framtidens utfordringer må barna utstyres med de verktøyene de trenger for å lykkes

Bare halvparten av foreldrene tror at barna når sitt fulle potensiale.

  • Barn er ulike, og lærere burde være i stand til å bruke teknologi for å personalisere læring og tilpasse dem til hvert barns unike behov (og interesser)
  • Teknologi gir en mulighet for elevene å få mest mulig ut av skolegangen

Skolen gir ikke god nok utdanning for elevene.

  • Andelen av elever som går ut av skolen uten basisferdigheter er uakseptabelt, vi må gi elevene den utdanningen de fortjener og teknologien de trenger

Valg er bra.

  • Teknologi gir muligheter for å lære hvor som helst og når som helst

Foreldre bør være engasjert i barnas utdanning.

  • Teknologi kan styrke skole-hjem-samarbeidet og skape aktivt engasjement blant foreldrene
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s