Kjør pent folkens

Tilbake i heimen etter en lang dag (startet 05.30 i dag morges med å kjøre til Gardermoen, deretter Kristiansand/Vennesla med hyggelige lærere og bruk av OneNote, for så å fly tilbake til Gardermoen og kjøre hjem til Sogn og Fjordane). Takk til Jone som stod klar med kaffe når jeg kom av morgenflyet – det var bare herlig 🙂

Nå er jeg ikke så glad i å kjøre, men de siste seks ukene har jeg hatt rundt 80 mil i uka i snitt så jeg er en del på veien. Noen tror jeg bor i bilen, og det kan nesten se slik ut… Å være på veien kan være en prøvelse for noen og enhver, og denne gangen trodde jeg nesten min siste time var kommet når et vogntog kom i høy hastighet i en sving og hvor tilhengeren brukte ganske mye av mitt kjørefelt. Jeg tok nesten autovernet på min side og kjørte med hjertet i halsen i flere mil etterpå. Det er ikke hyggelig å møte disse store doningene på smale og svingete veier, det er helt sikkert. En erfaringer er; et vogntog kommer sjelden alene.

Jeg synes det er noe eget med lukten av nylagt asfalt, men må si at det er grenser for hvor mye av den som er ok før man blir litt lei – og nå om dagen føler jeg at det er ikke annet enn veiarbeid. Dessverre er min vanlige vei over Hemsedalsfjellet stengt for øyeblikket, så jeg gleder meg bare til den åpner igjen så det går litt kjappere og på litt bedre veier enn jeg har kjørt de siste ukene.

Jeg registrerer også mange hissige bilister – og jeg sier det igjen; når man ligger bak en traktor med gyllevogn så skal den ikke kjøre så veldig langt – så det er bare å ta det rolig. Den svinger snart av. Men – hissige bilister skal på død og liv forbi, og med enkelte ganske hasardiøse forbikjøringer hvor det bare er flaks at det går bra. Så ta det med ro – du kommer fort nok fram. Og ligger du først i køen så bør du kanskje ta en titt i speilet og svinge ut på neste rasteplass eller buss-stopp, og la hissigproppene du har bak deg komme forbi.

 

 

Legg igjen en kommentar

