Junirefleksjoner – deling eller samarbeid?

16.06.13 at 14:18 3 kommentarer

Da nærmer vi oss slutten på nok et skoleår, og jeg ser fram til å ta litt ferie – selv om det også blir jobbing i sommer, både med produksjon og med forberedelser til august. Det siste jeg skal i gang med nå før ferien begynner er et møte med to fylkeskommuner hvor tema er videreutvikling av iktplan.no for å omfatte videregående skole på samme måte som grunnskole. Barnehagedelen av planen er i gang allerede. Deretter en tur til Venneslag vgs for å snakke om OneNote i forbindelse med et nettbrettprosjekt som de starter for fullt til høsten. Interessant er det også å se at også andre bransjer nå begynner å få opp øynene for OneNote som samhandlings- og arbeidsverktøy – jeg var senest fredag denne uken på besøk hos NAV økonomi, og skal ha opplæring av dem i september.  Jeg har også litt innspurt på bok før jeg føler jeg kan ta ferie med god samvittighet.

Noe av det jeg har tenkt litt over den siste tiden er deling. I utgangspunktet mener jeg det er bra å utveksle erfaringer og lære av hverandre, men jeg ser i praksis at det ikke er så effektivt som man gjerne skulle ønske. Mange skoler legger til rette for deling innenfor egne løsninger, men det blir liksom ikke noe mer ut av det. Vi ser større prosjekter som blir spøkelsesbyer – det er som de gamle gullrushbyene; i en periode er det mye liv og røre og alle strømmer til for å prøve å skaffe seg sin del av rikdommen – og så plutselig ligger de forlatt mens støvet legger seg som et trist og grått lag over de tomme bygningene og alt forfaller. Kanskje er det slik at det som oppfattes som gull i en periode plutselig mister sin verdi og alle søker nye steder med andre typer rikdommer – på samme måte som vi ser teknologien utvikle seg og vi må gå videre? Disse spøkelsesbyene har hatt sin misjon, det er det ingen tvil om – men hvordan skal vi få noe til å være bærekraftig også når omstendighetene rundt endrer seg? Enkelte prøver desperat å holde livet i gang i spøkelsesbyen sin, men jeg tror nok at man bare må sette en del kjepphester i stallen. Det nytter aldri å piske en død hest.

Det ble visst en liten avstikker i tankene, så tilbake til dette med deling. Hva er det vi egentlig deler? Jeg har sett litt rundt omkring. Noen mener vi skal dele gode undervisningsopplegg – og tanken er i seg selv god. Man tenker at det skal skape inspirasjon, interesse og motivasjon, og man forteller om noe man selv har forsøkt med godt resultat. Utfordringen er at de fleste ikke bruker disse – dels fordi det er så mye å velge blant at det er vanskelig å plukke ut de riktig gode uten å bruke mye tid (og det finnes mange dårlige opplegg mellom godbitene når sant skal sies). En annen utfordring er at alle føler de må tilpasse opplegget til sin egen kontekst – og det er forståelig, men det tar tid – og tiden er kostbar. Skal man jobbe med dette må man ha noen gode strategier for å finne og bruke, og ha nok kompetanse til å gjøre det effektivt. Blir man derimot inspirert så har det jo hatt en misjon. En tredje utfordring er selvfølgelig at det er altfor mange lærere som fortsatt ikke «er der» – det er mange som ikke klarer å jobbe digitalt eller som rett og slett ikke har interesse for det. Nå lager jeg jo mange oppgavesett selv i løpet av et år og vet hva slags tidsbruk man snakker om, og hvis man utvikler tilsvarende oppgaver selv i tillegg til lærerjobben – ja, da får jeg bare ta av meg hatten for dem.

Andre mener vi skal dele erfaringer med hvordan man skal bruke teknologi i undervisningen, ofte kalt kurs. Jeg tror at jo mer man vet og jo mer man kan – jo bedre rustet er man til å kunne bruke teknologi på en god måte. Det er ganske logisk egentlig. Dessverre blir ofte opplæring løsrevet fra kontekst og det er vanskelig for mange å overføre de ferdighetene og kunnskap de har fått til bruk i hverdagen. Det er også noe som kom fram i SMIL-rapporten; mange mener de har rimelig god digital kompetanse, samtidig er det den pedagogiske bruken av IKT som mangler. Er det slik at det å dele undervisningsopplegg er det samme som å dele erfaringer med å bruke teknologi i undervisningen? Jeg mener nei. Jeg mener forskjellen kan sammenlignes med det å lese en bok og det å skrive en bok – og da ser dere vel egentlig hva jeg mener om saken. Kanskje er det slik at man først må kunne lese, og ha lest mye om et emne før man kan skrive en bok selv innenfor samme tema – det er ikke utenkelig.

Jeg tror at det å dele innenfor egen skole ikke fører så mye med seg når det gjelder rene undervisningsopplegg. Det jeg har tro på er å utvide kontaktflaten og skape læringsnettverk også utenfor. Personlig har jeg mye glede av de nettverkene jeg har, og jeg treffer mitt PLN gjennom personlige møter, sosiale medier og annen kommunikasjon – og de gir meg mye inspirasjon som blant annet kommer til uttrykk i blogginnlegg og oppgavesett. I tillegg medfører det at jeg kommer i kontakt med spennende mennesker som driver med spennende ting, og av og til så får jeg da del i disse tingene også. En slik sak er digital dømmekraft-portalen, det startet egentlig som noe helt annet enn det har blitt etter hvert. En annen slik sak er bokprosjektet mitt – nærmest tilfeldig at jeg snakket med noen om ett av mine hjertebarn (diskusjons- og refleksjonsoppgaver) og så får jeg nå muligheten til å nå ut til mange flere enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt.

Det snakkes mye om å dele god praksis – hvor mange nettsteder har dere ikke sett som har dette formålet? Hvor mange overlever over litt tid av disse – og hvorfor er det så vanskelig å få til i praksis? Hva må til for å få til noe som fungerer og som er bærekraftig? Hvem må man ha med seg på laget både for å produsere og for å distribuere/markedsføre (ikke nødvendigvis at det trenger være kommersielt for å markedsføres)? Har vi i dag noen nettsteder som baserer seg på deling som faktisk fungerer ? På Twitter ser jeg at det fungerer å skape diskusjoner og få inspirasjon gjennom lenker som deles – utfordringen er at man må forstå hvordan mediet fungerer og at man må være aktiv skal det ha noen funksjon. Et sosialt nettverk som Facebook har fungert i den forstand at man har lagt ut info om seg selv som man deler med andre og at man har kommunikasjon med andre, men til faglig bruk er den lite brukt – den er mer en personlig hub mot omverden. Samtidig har Facebook gått fra å være kommunikasjons-knutepunkt mellom venner og familie til å ha et stort antall kontakter – og da må man ha strategier for å håndtere en økende informasjonsmengde. Jeg tror nettstedet nå knuges for mye av sin egen størrelse. I framtiden tror man ikke at man kommer til å ha f.eks. telefonnummer – og slike kommunikasjonsknutepunkter vil derfor få større betydning. Allerede i dag bruker ungdommene nettet til kommunikasjon – det er billigere enn å bruke mobilen til å ringe eller sende meldinger. Dette er en utfordring for mobilbransjen. Samtidig er det hevet over enhver tvil at det å håndtere nettet er viktig og vil bli enda viktigere. Jeg har en drøm (for å sitere mer kjente personligheter) – hvorfor kan ikke vi i Norge bli best i verden på nett når det gjelder både hvordan man presenterer seg selv og hvordan man oppfører seg mot andre?

Tilbake til delingstanken. Jeg tror at det som er bra er at man deler tanker og at man diskuterer – det er på den måten man kommer videre. Ikke bare levere fra seg noe, men skape noe sammen. Det er ofte det som gir resultater. Ikke nettsider som egentlig bare publiserer innhold den enkelte har laget. Tanker rundt hva som kan være fornuftig, men hvor læringsmålet har fokus. Hva skal man ha lært, hvorfor er det viktig å lære dette og hvordan gjenkjenner man at det er lært. Samarbeid er viktig, og det er kanskje det jeg mener er aller viktigst å tenke på når det gjelder deling – og samarbeid er umulig uten kommunikasjon. Kanskje skal vi bytte ut ordet deling med ordet samarbeid?

Oppdatert: PS: slike eposthilsener gjør i alle fall til at man blir inspirert til å skrive videre:

eposthilsen

Entry filed under: læring. Tags: , , , , , .

Hvorfor ser vi ting så ulikt selv om vi ser det samme? Kjør pent folkens

3 kommentarer Add your own

  • 1. kdybvik  |  16.06.13, kl. 14:40

    Ordet dele er helt fint og trenger ikke å byttes ut. Det kan bety både «kløyve, skille, stykke opp» og «ha sammen».

    Når det er sagt, er jeg helt enig i at samarbeid er essensielt for å lykkes. Systematisert samarbeid gir enda bedre resultater.

    Vi trenger en god del lyttende, systematisert meddeling.

  • 2. Marianne  |  18.06.13, kl. 19:19

    Dele ideer og lenker … samarbeide om å prøve å gjøre sånne fine ting selv på egen skole!🙂

  • 3. evabra  |  21.06.13, kl. 11:23

    Ja, det å ta ansvar selv også er viktig🙂

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


